Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei nå må jeg få et svar på hva som menes med de siste nyheter om dødsfall i forbindelse med lykkepillebruk.Er det dødsfall direkte til bruken eller er det selvmord eller kobinasjon av lykkepille andre sykdommer medisiner ol.Når man sliter med dødsangst og er bekymret er det ikke noe godt å ta medisiner som man muligens kan dø av.Selv om jeg prøver å tenke rasjonelt og at cipralex som jeg går på 10mg daglig har hjulpet meg beg jeg nå å lure på om jeg tør å ta disse???I tillegg til dette spørsål er det også noe annet som plager meg jeg røyker desverre er 35 år og har røkt 5-10 sig pr dag i ca 10 år lever sunt fysisk aktiv. men jeg puster feil føler jeg er mye plaget av nakken o0g svimmelhet men kan til tider høre en pipelyd i brystet dette går over ved et lett host det er ikke ofte jeg merker dette er redd for fremtid og føler at jeg skader meg selv men pga angst og ulcereøs colitt ønsker jeg ikke å slutte med røyken nå .er man i faresonen for kols og lungekreft ved røyking av 5-7 sig dersom man ikke er arveligt belastet med hjerte kar kreft sykdommer??? har sluttet å røyke 2-3 ganger tidligere men da forverret colitten seg har liksom slått meg til ro med at det er bedre å røyke litt leve sunt ellers og ikke egste meg for mye..

Fortsetter under...

Skrevet

Det med SSRI og dødsfall tenker jeg på også. Grunnen....., av pillene eller av selvmord.

Bruker Cipralex med kjempegod effekt.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Du skal ikke slutte med cipralex. Tabletten redder liv for svært mange og hjelper til å ha et normalt liv. Alle lykkepiller kan for noen gi økt fare for selvmord de første ukene etter oppstart, fordi "orken" kan komme før den anti-depressive effekten. Noen får også plager etter avsluttet kur dersom nedtrappingen ikke skjer langsomt no. For noen kan tabletten sette fart i en bipolar lidelse, der humørsvingninger blir værre. Noen pasienter føler seg da såpass bra at de slutter med medisinen, så kan depresjonen bli desto værre senere. Du skal ikke slutte før du eventuelt har diskutert nøye med legen din. Mtp engstelse for lungesykdom synes jeg det i ditt tilfelle kanskje kunne være gunstig å gå over til nikotin-holdig tyggegummi; du vil da spare lungene og samtidig ha ønsket effekt på tarmen. kanskje bør u få tatt en pusteprøve hos legen din slik at du kan slå deg til ro mtp lungesykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...