Gå til innhold

fortid og fremtid-bipolar


Gjest 7in

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bipolar affektiv lidelse med psykotiske symptomer osv...

Jeg føler meg helt frisk takket være stemningsstabiliserende.

Men livet mitt var et helvete før jeg fikk riktige medisiner. De brukte over et år på å finne det som hjalp best. Før min bipolare lidelse brøt ut for fullt visste jeg ikke at det fantes så uutholdelig stor smerte. Den er jo rett og slett ikke til å leve med.

Så jeg undrer, hva gjorde bipolare før vitenskapen kom med medisiner? De må vel ha tatt livet av seg til slutt? Jeg hadde alltid et håp om å bli bedre, derfor holdt jeg ut, fordi jeg visste at jeg kunne bli bra med medisiner. Det så jeg skjedde med mamma også, derfor holdt jeg ut. Har rapid cycling og har vært deprimert sikkert 60-70% siste tre årene. Jeg tenker, de med få episoder gjennom livet kan jo klare seg, men hva med oss andre?

Og vil min sykdom holde seg så ille resten av livet om jeg ikke bruker medisiner? Da er det jo ikke mulig å leve. Eller er det vanlig med remisjon selv om man er rapid cycler. Første depresjon kom da jeg var 16 så var jeg frisk fram til jeg var 19. Men etter det gikk det nesten i ett altså... Ville det fortsatt sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest non_stopp.

Jeg er nok ikke oppdatert på den fronten, men mener å ha lest at man kan bli bedre / frisk av bipolar ved overgangsalderen?

Kan godt tenke meg at bipolare, og andre alvorlig sinnslidende, tok livet sitt før det fantes behandling, men har ikke håndfaste bevis på dette.

Og en ting til, jeg mener å ha lest at det bare er overintelligente mennesker som får bipolar eller annen hard sinnslidelse. Stemmer dette? De fleste "oppfinnere" ol har jo visstnok vært psyke på et eller annet vis, eller er jeg på tyttebærtur nå igjen?

Interessant tema dette her..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Jeg er nok ikke oppdatert på den fronten, men mener å ha lest at man kan bli bedre / frisk av bipolar ved overgangsalderen?

Kan godt tenke meg at bipolare, og andre alvorlig sinnslidende, tok livet sitt før det fantes behandling, men har ikke håndfaste bevis på dette.

Og en ting til, jeg mener å ha lest at det bare er overintelligente mennesker som får bipolar eller annen hard sinnslidelse. Stemmer dette? De fleste "oppfinnere" ol har jo visstnok vært psyke på et eller annet vis, eller er jeg på tyttebærtur nå igjen?

Interessant tema dette her..!

Bipolare er som gruppe mer intelligente enn andre; meg bekjent er dette den eneste sinnslidelsen hvor dette er tilfelle. Ellers er det mye som tyder på at kreative mennesker, og da spesielt kunstnere, er sterkt overrepresentert når det gjelder særlig stemningslidelser, som inkluderer bipolar. (I en undersøkelse fant en i tillegg at lyrikere var sykere enn romanforfattere, som igjen var sykere enn biografer.)

Ut fra dette er det imidlertid feilaktig å trekke den sluting at mennesker med psykiske lidelser generelt er mer intelligente eller kunstneriske enn andre. Snarere er det slik at kunstnerisk begavede personer i større grad enn andre har en tendens til psykiske lidelser. Dette forholdet kommer av at gruppen med psykiske lidelser er betydelig større enn gruppen med signifikant kunsnerisk begavelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke oppdatert på den fronten, men mener å ha lest at man kan bli bedre / frisk av bipolar ved overgangsalderen?

Kan godt tenke meg at bipolare, og andre alvorlig sinnslidende, tok livet sitt før det fantes behandling, men har ikke håndfaste bevis på dette.

Og en ting til, jeg mener å ha lest at det bare er overintelligente mennesker som får bipolar eller annen hard sinnslidelse. Stemmer dette? De fleste "oppfinnere" ol har jo visstnok vært psyke på et eller annet vis, eller er jeg på tyttebærtur nå igjen?

Interessant tema dette her..!

Vel dette er faktisk en intressant diskusjon..

Det er sant at mye av de store oppfinnerne og kunstnerne hadde sinnslidelser..

Og det at du mener smarte mennesker oftere rammes av harde sinnslidelser stemmer ganske bra..

tok en intelligenstest en gang og da scorte jeg 124.

Jeg lider av en psykose- og bipolar lidelse, såkalt schizoaffektiv lidelse..

Så ut i fra mitt ståsted kan dette tyde på at smarte mennesker rammes oftere av harde psykiske lidelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest non_stopp.

Vel dette er faktisk en intressant diskusjon..

Det er sant at mye av de store oppfinnerne og kunstnerne hadde sinnslidelser..

Og det at du mener smarte mennesker oftere rammes av harde sinnslidelser stemmer ganske bra..

tok en intelligenstest en gang og da scorte jeg 124.

Jeg lider av en psykose- og bipolar lidelse, såkalt schizoaffektiv lidelse..

Så ut i fra mitt ståsted kan dette tyde på at smarte mennesker rammes oftere av harde psykiske lidelser

Stilige greier, dere. Er selv ( har i allefall diagnosen.. ) shizo affektiv. Vet ikke hva det er da, men er sikkert ikke så viktig. Har mine opp og nedturer, men det har vel alle mennesker har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige greier, dere. Er selv ( har i allefall diagnosen.. ) shizo affektiv. Vet ikke hva det er da, men er sikkert ikke så viktig. Har mine opp og nedturer, men det har vel alle mennesker har jeg hørt.

ser man det ser man det.. 3 schizoaffektive på kort tid innom forumet.

Jeg får ikke stemningsstabiliserende medisin, men antipsykotika og AD..

så jeg er vel ikke helt ferdig diagnosert enda da. det var vel bare ren gjetting fra psykologens side etter 9 måneders innleggelse. hvor de ikke kunne holde meg igjen lengere tid en som så.

Er foresten 20 år gammel for å få det på papiret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke banebrytende

Jeg er nok ikke oppdatert på den fronten, men mener å ha lest at man kan bli bedre / frisk av bipolar ved overgangsalderen?

Kan godt tenke meg at bipolare, og andre alvorlig sinnslidende, tok livet sitt før det fantes behandling, men har ikke håndfaste bevis på dette.

Og en ting til, jeg mener å ha lest at det bare er overintelligente mennesker som får bipolar eller annen hard sinnslidelse. Stemmer dette? De fleste "oppfinnere" ol har jo visstnok vært psyke på et eller annet vis, eller er jeg på tyttebærtur nå igjen?

Interessant tema dette her..!

At man blir bedre av bipolar lidelse ved overgangsalder er tull.

At bipolare er mer intelligente er også tull. Bipolare kan muligens være mer *kreative* men dette har ikke noe med intelligens i den forstand å gjøre. Grunnen er at man tenker litt annerledes enn majoriteten. I andre baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest non_stopp.

ser man det ser man det.. 3 schizoaffektive på kort tid innom forumet.

Jeg får ikke stemningsstabiliserende medisin, men antipsykotika og AD..

så jeg er vel ikke helt ferdig diagnosert enda da. det var vel bare ren gjetting fra psykologens side etter 9 måneders innleggelse. hvor de ikke kunne holde meg igjen lengere tid en som så.

Er foresten 20 år gammel for å få det på papiret

20 år gammel, og har vært innlagt i 9 mndr? Synes synd å¨deg jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke oppdatert på den fronten, men mener å ha lest at man kan bli bedre / frisk av bipolar ved overgangsalderen?

Kan godt tenke meg at bipolare, og andre alvorlig sinnslidende, tok livet sitt før det fantes behandling, men har ikke håndfaste bevis på dette.

Og en ting til, jeg mener å ha lest at det bare er overintelligente mennesker som får bipolar eller annen hard sinnslidelse. Stemmer dette? De fleste "oppfinnere" ol har jo visstnok vært psyke på et eller annet vis, eller er jeg på tyttebærtur nå igjen?

Interessant tema dette her..!

Også psykisk utviklingshemmede personer får bipolar lidelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Før medisinene kom, tok 15-20% av de bipolare livet av seg.

Uten medisiner ville sannsynligvis sykdommen bare utviklet seg i stadig verre retning. Til slutt ville du ikke hatt fri perioder mellom episodene. Det ville dessuten vært betydelig fare for at du hadde utviklet demens.

Number of hospitalizations for depression linked with dementia risk

Last Updated: 2004-11-19

NEW YORK (Reuters Health) - In patients with depression or bipolar disorder, the number of affective episodes resulting in hospital admission is directly related to the risk of dementia, Danish researchers report.

These findings support the results of epidemiologic studies linking depressive symptoms with an increased risk of cognitive decline or dementia.

The present study involved an analysis of all hospital admissions for primary affective disorder that took place in Denmark between 1970 and 1999. Included in the study were 18,726 patients with depressive disorder and 4248 with bipolar disorder. The primary outcome was the rate of readmission with a dementia diagnosis after 1985.

Dr. L. V. Kessing and Dr. P. K. Andersen, from the University of Copenhagen in Denmark, report their findings in the Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry for December.

As noted, the risk of dementia increased as the number of hospitalizations for affective episodes rose. For patients with depression and those with bipolar disorder the rate of dementia increased by 13% and 6%, respectively, for each episode resulting in admission.

"The study supports the possibility of a direct association between affective disorder and dementia without any intermittent cerebral disorder and further supports the hypothesis that affective episodes may cause permanent affection of the brain," the authors state.

"If our results can be confirmed in future studies they underscore the importance of early sustained prophylaxis of the evolving process of the illness in depressive and bipolar disorders," they add.

Source : J Neurol Neurosurg Psychiatry 2004;75:1662-1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolare er som gruppe mer intelligente enn andre; meg bekjent er dette den eneste sinnslidelsen hvor dette er tilfelle. Ellers er det mye som tyder på at kreative mennesker, og da spesielt kunstnere, er sterkt overrepresentert når det gjelder særlig stemningslidelser, som inkluderer bipolar. (I en undersøkelse fant en i tillegg at lyrikere var sykere enn romanforfattere, som igjen var sykere enn biografer.)

Ut fra dette er det imidlertid feilaktig å trekke den sluting at mennesker med psykiske lidelser generelt er mer intelligente eller kunstneriske enn andre. Snarere er det slik at kunstnerisk begavede personer i større grad enn andre har en tendens til psykiske lidelser. Dette forholdet kommer av at gruppen med psykiske lidelser er betydelig større enn gruppen med signifikant kunsnerisk begavelse.

int. dette...

eg skal til utreding snart, venter..

eg har tider der eg er veldig aktive, tror alt skal bli bra, jobbet 7 dager i uken,hadde 3 jobber osv..men eg faller alltid ned igjen.

eg finner aldri roen,flytter heile tida, tror alt skal blir bra da, men..

eg er og kreative i perioder, men så mister eg inspirasjonen..

vanskelig å forklare, noken som forstår meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...