Gå til innhold

Kan en bli syk av å tro at en er det?


Gjest YY27

Anbefalte innlegg

Hei,

En ting jeg har tenkt mye på er at jeg har hørt om folk som f.eks. har hatt lammelser, så har det ikke vist seg noen fysisk årsak. Så skummelt at psyken kan påvirke en i så stor grad. Jeg blir så engstelig når jeg tenker på det. Tenk om jeg bare tror at jeg er syk derfor er jeg det, kansje det er noe jeg "innbiller" meg. Kansje ting kan skje slik at jeg "innbiller" meg at jeg er sykere enn jeg er. Skremmende tanker, noen som har noen innspill. Hvordan komme ut av noe slikt? Kan en velge hva en tror, om en tror at en er syk så kan en ikke velge å tro at en ikke er syk? En kan selvfølgelig si at en velger å tro det ene eller det andre, men gjør en virkelig det for det?

Hvorfor lurer jeg så på disse tingene? Jeg er engstelig for å komme med på fotografier. Folk sier jo at det ikke er noe å bry seg om, men jeg blir alikevel engstelig av det. Så tenker jeg kansje det kan være uheldig for meg siden jeg tror at det er det, de andre tror ikke at det er noe å bry seg om så dem er det ikke noe farlig for, men siden jeg tror det så lager jeg på en måte fare for megselv, jeg kan jo ikke velge å tro at det ikke er noen ting å bry seg om? Skjønte noen den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest non_stopp.

Vet ikke helt om jeg skjønte alt her, men svarer likevel.

Ja, jeg tror at folk kan tenke seg både syke og friske. Tro kan flytte fjell sies det - liker den tanken, jeg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at man kan bli lam av psykiske årsaker. Men man kan ikke GJØRE SEG LAM med VILJEN. Det er også sånn at dersom man f.eks. tror at medisiner virker, så virker de bedre enn om man hadde trudd at de ikke virket.

Men enkelte ting kan man altså ikke endre med ren tankekraft. Å bli fotografert er ikke farlig uansett hvor mye du tror det er farlig. Du kan ikke påvirke et kameras farlighetsgrad. Skjønner du forskjellen?

Det virker som at du har problemer med angst. At du er redd for at ting kan skje fordi du tror på det eller tenker på det. Men jeg tror du tar litt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge å tro at det ikke er farlig, altså velge å stole på alle andre som sier at fotografering ikke er noe å bry seg om. Som marlene sier kan ikke dine tanker gjøre noe med kameraene. Men dine tanker kan gjøre noe med hvordan du føler deg. Det er angst/vrangforestillinger, og lider du av det er du jo syk. Ikke pga. bilder, men pga. angst. For å bli frisk må du forsøke å behandle angsten. Å unngå kameraer vil ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...