Gå til innhold

Svelgeproblemer


Gjest ægget

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 27 år, har tidligere gått på Zolof for panikkangst.(fikk ikke psykolog) Sluttet på medesinen for 1 1/2 år siden. Har siden da klart meg bra. Men nå i den senere tid har jeg begynt å få tilbake angsten og uroen i magen. Jeg klarer ikke å svelge, drikke og mat. Jeg kan jo svelge, men tror jeg skal sette det fast i halsen, og da får jeg "panikk" og får nesten brekningtendenser.Blir tørr i munnen og føles ut som jeg har halsen full av klumper.. Kan dette skyldes angst eller er jeg syk? Vil ikke begynne på medisin igjen, det var forferdelig..

Takk for alle svar.

Hilsen ægget (janne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig så skyldes svelgeproblemene dine angst, men for å være helt sikker på det så kan du jo få sjekket det hos legen. Hvis du stadig brekker deg kan du jo få sure oppstøt og kommet inn i en vond sirkel. etter min erfaring så kan svelgeproblemer gi angst, og angst tilsvarende gi svelgeproblemer og kvalme. man kommer da inn i en ond sirkel. Kanskje noe syredempende evnt kvalmestillende kunne hjelpe deg.

Tenk etter om du føler at du har svelgeproblemer hele tiden. Har det vært ganger hvor du ikke har tenkt over det?

Du har sagt at du ikke vil prøve medisiner igjen og jeg støtter deg i det. Må likevel informere om at det nå finnes medisiner som har mindre bivirkninger en Zoloft, som Cipralex feks. jeg ble enda dårligere av Zoloft men Cipralexen fikk meg på bena igjen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du.

Hvis det er en trøst, så kan jeg fortelle at jeg har hatt det/har det på akkurat samme måten. Ifra Mars til August klarte jeg ikke få i meg nesten noe mat. Kiloene raste av meg. Var livredd for å sette i halsen. Det viste seg jo at jeg hadde kraftig angst nevrose, hvor jeg var prega av utallige panikkanfall hver dag.

Så fikk jeg skrevet ut medisiner. Klarte ikke svelge tabelettene heller, må fortsatt dele de opp, og ta det sammen med syltetøy.

Jeg klarer å spise nå. Men, er dager hvor alt setter seg i halsen. Kan f.eks ikke spise ute, for da er jeg eksta anspent. Kan jo fortelle deg at etter jeg begynte på cipralex, har alt gått sååååå mye bedre. Er så mange supre medisiner i dag som hjelper. Jeg har ikke fått noen bivirkninger, annet enn at jeg hadde ekstra kraftig angst den første uka.

Mitt råd mot spisinga di, er at du må prøve å fokusere på noe annet mens du spiser. Les et blad, følg med på tv. Tygg maten ordentlig, så den blir lettere å få ned. Du blir bedre! Det kan jeg love deg. Ingen som har det sånn for alltid.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...