Hege_25år Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Jeg har det siste året vært plaget med hovne og smertefulle ledd- fingre, håndledd, ankler, tær, knær. Har også røde prikker i hendene som klør. i juli hadde jeg en kraftig lungebetennelse. Kan det være chlamydia pneumonia? Hvis ja, er det farlig? Kan jeg bli steril? Kan kjæresten min også være smittet (har vært sammen i 9 år)? Hva gjør jeg? 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 Det er nokså tvilsomt om dine leddplager har sammenheng med lungebetennelse. Jeg tror ikke! Jeg ville tippe (og nærmere enn å tippe kan jeg ikke komme uten klinisk undersøkelse og laboratorieprøver) at dine leddplager har en immunologisk grunn, f. eks. leddgikt e.l., ikke smitte. Lungebetennelsen er derimot meget sannsynlig forårsaket av smitte. Det er ikke sågodt å si hvilken bakterioer eller virus som forårsaket lungebetennelsen din. Chlamydia kan forekomme, men den er relativt sjelden årsak til lungebetennelse. Dessuten er den stortsett en annen type enn den som forårsaker smitte i underlivet. Jeg vil ikke koble din lungebetennelse til underlivsinfeksjon, og derfor er det neppe relevant å snakke om sterilitet av den grunn. Eller om infeksjon av din kjæreste. Hva du gjør?... Slapper av. Evt. følger opp leddplagene, men ikke hos infeksjonsmedisinere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.