Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i løpet av de siste 5 dagene vært plaget av kløe i og tildels rundt endetarmen. Vasket først området skånsomt med intimvasksepe og påførte Scheriproct rektalsalve. Det hjalp lite, kløen fortsatte i kombinasjon med en slags svie og betenthet. Jeg benyttet deretter antiseptisk væske av type Tea tree oil til å rense området, det kjølte ned både kløen og svien. Smurte deretter på rektalsalven. Deretter holdt jeg meg i ro resten av dagen. Har vært forsiktig når jeg har tørket meg i baken de siste dagene, men det ser ut som problemet vedvarer. I starten var det antydning til opphovning og sårhet rundt analen, men jeg føler hovedproblemet, det mest plagsomme og uhåndterlige, er området i endetarmen. Paralellt opplever jeg en viss sårhet under forhuden på penishodet. Forøvrig: Over lengere tid har jeg i perioder opplevd kløe og en slags stivhet i huden flere steder på kroppen, også en slags værk fra betente/irriterte øyne til tider. Hva gjør man?

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Når det gjelder selve endetarmsåpning og penis kan det høres ut som sopp-infeksjon. Du kan prøve Klotrimazol krem morgen og kveld i 3 uker.

Småmark i endetarmsåpning bør også kanskje undersøkes. mest aktuelt sersom det er småbarn i huset. kan lett diagnostiseres ved å feste en klar teip på endetarmsåpning tidlig en morgen; da vil små hvite mark på 0.5-1cn henge fast i teipen. Dersom du har mer generell kløe bør du kanskje utredes mtp allergier. Noen får plager med slik kløe ved inntak av mye citrus-frukter og sterk krydret mat. prøv en periode å unngå dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...