Gå til innhold

Personlige julegaver fra kunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sjefer lov å nekte oss å ta i mot personlige julegaver fra kunder? På min arbeidsplass gjør de det, nemlig. Jeg mener det er kundens måte å vise at en setter pris på servicen gjennom et helt år.

Vi kan ta i mot, men så må vi ta loddtrekning etterpå hvem som skal ha den. "Veldig hyggelig" for den som har gjort seg fortjent!

Hvordan gjøres det i andre bedrifter?

Skrevet

Ganske likt igrunnen. Med unntak av helt symbolske ting type blomsterbukett. Spisbare ting blir satt fram til alle.

Syns egentlig det er helt greitt jeg.

MVH

Skrevet

Vet om store bedrifter som sender brev til leverandørene om at de ansatte ikke skal ha gaver. Det er for at man ikke skal få lojalitetsproblemer, og for å unngå bestikkelser.

Synes det er helt greit, jeg. Når man driver forretning, har man gjerne en tanke bak å leke julenisse, det er ikke bare for å være snill :-)

Skrevet

Dette går under "etikk-reglene" i bedriftene.

Jeg jobber i en av norges største bedrifter, her får avdelingen vår tilsendt mange julegaver. Disse samler vi sammen, og på lille julaften så har vi snitter og kaker, kooooser oss skikkelig. Vi får alle utdelt hvert vårt lodd, og så trekker vi julegavene vi har fått.

Skrevet

Jeg synes egentlig det er en god måte å gjøre det på. Selv får jeg en del slike oppmerksomheter rundt juletider fra andre vi samarbeider med, både kunder og leverandører. Årsaken er jo at jeg har en utadrettet rolle i firmaet vårt, og er den som oftest er i kontakt med disse.

Imidlertid er det mange andre på kontoret som ikke er i kontakt med dem og som derfor ikke får slike oppmerksomheter. Men de er jo like viktige i den jobben vi gjør overfor kunder og leverandører likevel?

Jeg mener at det blir feil dersom jeg får flere slike gaver, mens de på regnskap, sentralbord osv. ikke får noe, bare fordi de ikke er den i bedriften som har den direkte kontakten.

Skrevet

Hos oss holder direktøren på å få brokk av å slepe hjem bøttevis med vin, fenalår, konfekt og fruktkurver.

Vi andre får ei lita konfekteske på deling, og kanskje litt frukt hvis den er passe halvråtten fordi sjefen var bortreist da den ble levert.

Skrevet

Jeg ser helt klart problemet med bestikkelser og etikk osv. Og kaker og konfektesker blir selvsagt delt på alle.

Men i mitt tilfelle er det en kunde jeg har hjulpet mange ganger og stått på pinne for . Og sørget for at vedkommende blir værende som kunde hos oss og ikke går til konkurrenten. Nå har h*n gitt meg et smykke (ser det av esken) for dette. Jeg synes jo egentlig ikke det er rettferdig at de som ikke aner hvem kunden er skal få det isteden for.

Men sånn er altså reglene og tydeligvis ikke noe å få gjort noe med...

Gjest Julegaver til besvær
Skrevet

Jeg ser helt klart problemet med bestikkelser og etikk osv. Og kaker og konfektesker blir selvsagt delt på alle.

Men i mitt tilfelle er det en kunde jeg har hjulpet mange ganger og stått på pinne for . Og sørget for at vedkommende blir værende som kunde hos oss og ikke går til konkurrenten. Nå har h*n gitt meg et smykke (ser det av esken) for dette. Jeg synes jo egentlig ikke det er rettferdig at de som ikke aner hvem kunden er skal få det isteden for.

Men sånn er altså reglene og tydeligvis ikke noe å få gjort noe med...

Hvis andre skal få det, så er det jo et problem at kunden kanskje blir fornærmet over at andre går med smykket 'ditt', hvis de bærer det på jobben. Han kan jo tro at du ikke likte det og har gitt det bort feks.

Ellers har det vel blitt mindre og mindre av julegaver i forretningslivet tror jeg. I enkelte større norske bedrifter har ikke de ansatt lov å ta imot gaver. Særlig ikke i konkurranseutsatte bedrifter hvor det fort kan oppfattes som (og faktisk kan være) en fom for bestikkelse.

Gjest Julegaver til besvær
Skrevet

Tillegg...

Som ansatt i en slik bedrift, må du rett og slett si at dere ikke har lov å motta personlige gaver. Det forstår giveren, og kan forholde seg til det. Han kan feks omgå det ved å oppsøke deg privat og gi deg gaven der. I enkelte tilfeller vil ikke det godtas heller, men høres ut som du jobber i en ganske liten bedrift?

Skrevet

Vet det gjøres på samme måte i min manns bedrift, dette fordi noen har mye mer direkte kontakt med kunden, mens servicen som ytes kunden også er med hjelp fra personer som jobber mer på verksted, kontor etc.

Skrevet

Jobber i en ganske stor bedrift. Innkjøpere og andre som har mye kontakt med leverandører, får mange gaver til jul. En sa at han fikk så mye konfekt at han hadde problem med å spise opp alt før det ble ødelagt! Vi andre fikk enkelte år dele EN av eskene hans på jobb...

I år skal julegavene for første gang fordeles etter loddtrekning.

Det er forresten en plage når utenlandske firmaer sender sjokolade, alkohol o.l. styggeskap. Det blir så mange avgifter som går på firmaets tollkreditt, og noen ganger kommer det regning på fortolling.

Skrevet

Sånn hadde vi det også - nå er det helt slutt på slike "smøregaver"......men det hender vi får en gave om vi besøker kunden da...:)

Skrevet

Tror jeg ser probelmet ditt her.

Det de andre prater om er loddtrekning kan gjelde for teite haakonesker og små dustegreier, men litt større og bedre saker beregnet til deg som takk for ekstrainnsats blir jo helt toskete å lodde ut.

Jeg hadde nektet. Om de insisterte på trekningen ville jeg sagt at da leverer vi tilbake, så får det være opp til din kunde om han vil sende den privat el lignende eller returnere den.

Blir som å lodde ut individualbonusen for ekstraordinær innsats.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...