Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!Jeg skrev inn til deg for noen mnd. siden der jeg spurte om tipstil sorte prikker og du anbefalte aberela/differin. Jeg fikk resept på Aberela når jeg ringte til legen. Jeg brukte den i ca 2 uker, men så hadde jeg et opphold på noen uker, men nå har jeg brukt den igjen i nesten 3 uker, 1 gang daglig. Men jeg prøver samtidig å bli gravid og nå leste jeg akkurat et sted at retinolsyre, et A vitamin prepararat ikke skulle brukes av gravide, og at de helst skulle vente med å bli gravide et år etter behandling, gjelder dette Aberela?? Jeg håper virkelig ikke det, for jeg blir snart 31 og endelig blitt enig med min samboer om å prøve å få barn.... Håper på raskt svar, da jeg ble litt nervøs når jeg leste om dette!MvhMarianne Rustad

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist
Skrevet

Hei igjen,

vitamin A preparater som piller skal ikke tas under graviditet, da de kan gi fosterskade. Felleskatalogen sier at Aberela og Differin ikke skal brukes av gravide, da sikkerheten ikke er undersøkt eller kjent.

Det gjelder ingen karenstid, det er tilstrekkelig at du kutter ut lokalmidlene nå når du forsøker å bli gravid.

De som bruker disse preparatene i pilleform, vil lagre noe av medikamentet i fettvev, og kan skille ut noe av dette i blod over tid. Derfor er det karenstid på tablettene.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...