avidi Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 Hvordan diagnostiseres det. Har i mange år hatt smerter i ulike deler av kroppen og det blir ikke bedre. Vet ikke om jeg har 18 tenderpoints,tror ikke det. Legen min kaller det kroniske muskelsmerter men for meg hadde det vært greit å få fastslått om jeg har FM eller ei. Jeg bruker store summer og mye tid på ulike muskelbehandlinger da vanlig fysioterapi ikke har noen effekt. I tileeg går jeg til privatprakt. psykolog, er ikke deprimert nok til å komme inn hos en med driftsavtale. Jeg blir ganske blakk av dette. Et spøramål til; Dersom jeg får konstatert FM, finnes det noen form for tilskuddsordning fra det offetlige til behandlinger og evt. helsereiser? 0 Siter
Gjest FM-dama Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 FM gir ingen rettigheter i trygdesystemet pr. idag! Det har faktisk sårlig rykte enkelte steder når det gjelder sykmelding og uføretrygd, derfor velger enkelte å kalle det kronisk muskelsmerte og lignende betegnelser isteden. Av hensyn til pasienten! 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 15. desember 2004 Skrevet 15. desember 2004 I mitt tilfelle sa en lege fibromyalgi og en annen kronisk muskelsmertesyndrom så dette er nok det samme. Har aldri hørt om noen støtteordninger til dette. Jeg har brukt store pengesummer gjennom årene for mye jeg har prøvd av medisiner, behandlinger og alternativt. Jeg fikk uføretrygd på grunnlag av denne diagnosen. Møtte forståelse hele veien, men det er visst ikke like lett overalt. Vil vel kalle hele diagnosen som "utbrent", det var vi enige om 18 stykker med denne diagnosen som var sammen på et alle tiders mestrings og læringsopphold på et revmatismesykehus en uke ifjor. Veldig lærerikt. For min del utenom muskelsmertene så er det søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, angst, depresjon og uro. Prøver å trene mye, være i aktivitet og har i mange år brukt Sobril og Imovane, men de siste månedene har jeg brukt et SSRI: Cipralex, med veldig god effekt. Hjelper for alle plagene, men nå leser jeg så mye negativt om denne slags medisin om dagen så vet ikke hvor lenge jeg tør bruke dem...! 0 Siter
avidi Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Skrevet 16. desember 2004 Takk til dere begge to. Jeg er nå midlertidig 25% ufør fram til sommeren men vet ikke om jeg fårå innvilget dette fast da pensjonskassen er veldig restriktiv. Jeg får prøve å godsnakke litt med legen min og få ham til å finne en diagnose som godtas av det offentlige. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.