sporty51 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 mann,51 år noe overvektig på tur ned i vekt,trener jevnlig. Blodtrykk ca 125/85.Bruker pr dato coaprovell 150x1 2x80 sotalol. Har siden 2001 hatt tre flimmeranfall og disse har blitt konvertert etter et par mnds behandlig med Marevan,siste gang nå i desember 04.(et støt med styrke ca 200joul)Nå mener legene på med.avd. på lokalsykehuset at jeg må stå på Marevan for resten av livet,noen jeg absolutt ikke vil....(årsaken er oppgitt til stor fare for hjerneslag) Har kontaktet privat hjertespesialistsenter og legen der mener tiden er inne for en brenning av nerven/cellen som forstyrrer rytmen.Det er forøvrig lang ventetid på et slikt inngrep,men jeg lurer på om jeg ikke kan gå på Albyl E istedet for Marevan da jeg har sett og hørt mye negativt om Marevan.Brukte Albyle før det siste anfallet også.Kan også nevne at jeg har store problemer med mage/tarm/spiserørsbrokk og at marevan og sotalol forverrer den situajsonen.etter siste elkonv. nå så kjenner jeg en slags dirring i hjertet,men pulsen er jevn og fin hvilepuls på ca 55.Har tatt flere EKG r både med og uten belastning og det er helt ok.,menman registrer noen kraftige ekstraslag av og til. Disse merker jeg som en dump lyd i brystet.Er 186 cm høy veier 119 kg. Med endring av kosthold og omlegging av livsstil trening, skal jeg klare å redusere vekten med 20-25 kg på to år.Hva ville du gjort med Marevan i mitt tilfelle????(skal jo bruke Marvevan i den obligatoriske 1 mnd perioden etter konverteringen) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167980-atrieflimmer-elkonvertering-marevan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Svar til Sporty51. Hvis ditt hjerte er uten noen strukturelle forandringer, d.v.s. uten klaffefeil, forstørrelser av kamre eller fortykkelse av muskulatur, er det internasjonal standard å akseptere Albyl inntil 60-års alder, selv om Marevan er forbundet med en bedre forebyggende effekt med henblikk på slag. Det er tydelig at Sotalol ikke har noen effekt for å hindre at du får nye flimmeranfall, og det er derfor bedre at du går over på en annen betablokker, som ikke har de tilleggseffekter (og risiko for bivirkninger) som Sotalol har. Hvis du skulle ende opp med permanent flimmer, bør du uten diskusjon bruke Marevan. Slik bruk er rel. sjelden forbundet med bivirkninger hvis den blir skikkelig kontrollert. Det er mer sannsynlig at Albyl vil forverre dine maveplager enn Marevan. Det er mulig at du vil være aktuell kandidat for forsøk på ablasjon (d.v.s. "brenning") av de baner / impulssentra som muligens igangsetter dine flimmeranfall. Imidlertid er det nødvendig at du går ganske drastisk til verks for å redusere din vekt. Du har en BMI (body mass index) på 35, og burde vært på 25, d.v.s. en vekt i underkant av 90 kilo. Jeg stiller meg litt tvilende til at ditt blodtrykk (til tross for Co-Aprovel) i gjennomsnitt er 125/85, og det vil være en fordel om du fikk dette kontrollert ved en 24-timers monitorering. Ablasjon gjøres flere steder, bl.a. ved Rikshospitalet og Haukeland sykehus, men alle regionssykehusene vil kunne være deg behjelpelig med råd, diagnostikk og evt.henvisning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167980-atrieflimmer-elkonvertering-marevan/#findComment-1121996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sporty51 Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Svar til Sporty51. Hvis ditt hjerte er uten noen strukturelle forandringer, d.v.s. uten klaffefeil, forstørrelser av kamre eller fortykkelse av muskulatur, er det internasjonal standard å akseptere Albyl inntil 60-års alder, selv om Marevan er forbundet med en bedre forebyggende effekt med henblikk på slag. Det er tydelig at Sotalol ikke har noen effekt for å hindre at du får nye flimmeranfall, og det er derfor bedre at du går over på en annen betablokker, som ikke har de tilleggseffekter (og risiko for bivirkninger) som Sotalol har. Hvis du skulle ende opp med permanent flimmer, bør du uten diskusjon bruke Marevan. Slik bruk er rel. sjelden forbundet med bivirkninger hvis den blir skikkelig kontrollert. Det er mer sannsynlig at Albyl vil forverre dine maveplager enn Marevan. Det er mulig at du vil være aktuell kandidat for forsøk på ablasjon (d.v.s. "brenning") av de baner / impulssentra som muligens igangsetter dine flimmeranfall. Imidlertid er det nødvendig at du går ganske drastisk til verks for å redusere din vekt. Du har en BMI (body mass index) på 35, og burde vært på 25, d.v.s. en vekt i underkant av 90 kilo. Jeg stiller meg litt tvilende til at ditt blodtrykk (til tross for Co-Aprovel) i gjennomsnitt er 125/85, og det vil være en fordel om du fikk dette kontrollert ved en 24-timers monitorering. Ablasjon gjøres flere steder, bl.a. ved Rikshospitalet og Haukeland sykehus, men alle regionssykehusene vil kunne være deg behjelpelig med råd, diagnostikk og evt.henvisning. takk for svaret. Kan du si litt om hvilken betablokk ® som kunne vært aktuell? har gått på selozok før jeg gikk over på sotalol. Skal på reise til syden i februar,er det noe jeg bør ta ektra hensyn til da , med den medisinbruk jeg har,min inr verdi ligger nå jevnt på 2,3-2,5,måles hver 3 uke. sporty51 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167980-atrieflimmer-elkonvertering-marevan/#findComment-1122203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.