Gå til innhold

Tvangslidelse


yoshi1365380791

Anbefalte innlegg

yoshi1365380791

Vi har en i familien som lider veldig av tvangslidelser. Hun vasker seg på hendene i flere timer om dagen. Det har gått så langt at hun har mistet omsorgen for sitt barn. Hun har fulle plastposer over hele leiligheten og det har ikke vært vasket der på mange år . Ingen slipper inn til henne , ikke de nærmeste i familien heller. Hun sier selv at det ikke går å gjøre noe med det , og velger å leve sånn. Det har hun gjort i mange år . Er det noe vi kan gjøre ??? Det må vel finnes noe hjelp ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo spørre henne om hun vil ha hjelp. Hvis hun ikke vil det, bør dere nok respektere hennes ønske.

Hvordan har dere tenkt å hjelpe? Å mase på at hun bør rydde og vaske, eller selv gjøre det, kan nok oppleves mer som et overgrep enn som "hjelp".

Noen ganger må man bare akseptere at mennesker lever på en måte man ikke tror er så bra for dem. Men dere kan jo hjelpe med å være et medmenneske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære yoshi.

Jeg har selv tvang, men på ett litt annen måte enn denne. Jeg også vasker hendene masse masse og mer.Men jeg tør av og til (ikke alltid) å ha folk jeg stoler på her inne. Og jeg vasker leiligheten.

Når man først blir værenes inne i ett mønster når man har tvang, er det kjempe vanskelig å komme ut, men det går!!

Jeg har som sagt ganske sterke tvang selv nå, så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare deg. Men jeg anbefaler deg å ta en titt på www.ananke.no. Der er det tel. nr til folk du kan spørre. Fordi jeg vet om ei som har hatt det akkurat slik du beskriver, hun er mye bedre i dag!!!! :)

Det finnes medisiner mot disse tankene.

Men jeg er litt usikker på hvordan dere kan hjelpe henne... Men som sagt, det går an å bli bedre, det har jeg hørt en del eksempler på. Så titt inne på ananke du.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yoshi1365380791

Kjære yoshi.

Jeg har selv tvang, men på ett litt annen måte enn denne. Jeg også vasker hendene masse masse og mer.Men jeg tør av og til (ikke alltid) å ha folk jeg stoler på her inne. Og jeg vasker leiligheten.

Når man først blir værenes inne i ett mønster når man har tvang, er det kjempe vanskelig å komme ut, men det går!!

Jeg har som sagt ganske sterke tvang selv nå, så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare deg. Men jeg anbefaler deg å ta en titt på www.ananke.no. Der er det tel. nr til folk du kan spørre. Fordi jeg vet om ei som har hatt det akkurat slik du beskriver, hun er mye bedre i dag!!!! :)

Det finnes medisiner mot disse tankene.

Men jeg er litt usikker på hvordan dere kan hjelpe henne... Men som sagt, det går an å bli bedre, det har jeg hørt en del eksempler på. Så titt inne på ananke du.

Lykke til!!

Takk skal du ha , dette er vanskelig. Både for pesonen selv og de rundt.Jeg har vært inne på den siden du sa . Takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...