Gå til innhold

Kult - endelig noen med litt guts :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner tankegangen din. Men slik er det jo desverre verden. Vi "lider" jo alle på en eller annen måte fordi enkelte ikke klarer å oppføre seg.

Ja, men jeg tror ikke noen voksne hadde funnet seg i å bli kastet av bussen fordi om de tilfeldigvis delte buss med en gjeng voksne som var fulle og laget bråk i bussen. Da hadde det blitt klagesak og skriverier i avsien, tenker jeg!

Hvorfor skal vi behandle 14-åringer annerledes? Kanskje Sør kan komme på banen her og forklare at vi ikke må behandle dem som "14-åringer" men som "individer"...:-)

mvh

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• serendipity

13

• flisa

3

• tiliti

2

• favn

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, men jeg tror ikke noen voksne hadde funnet seg i å bli kastet av bussen fordi om de tilfeldigvis delte buss med en gjeng voksne som var fulle og laget bråk i bussen. Da hadde det blitt klagesak og skriverier i avsien, tenker jeg!

Hvorfor skal vi behandle 14-åringer annerledes? Kanskje Sør kan komme på banen her og forklare at vi ikke må behandle dem som "14-åringer" men som "individer"...:-)

mvh

Men er ikke dette samme skolegjengen som busser hver bidige dag? Altså ikke en tilfeldig bunch som havnet sammen...

Skrevet

Men er ikke dette samme skolegjengen som busser hver bidige dag? Altså ikke en tilfeldig bunch som havnet sammen...

Jo, men de er alikevel en gjeng som tilfeldigvis bor i nærheten av hvernadre og går på samme skole! Derfor er det mer eller mindre tilfeldig at de deler buss hver dag, det gjør ikke min gutt mer "skyldig" at han må dele buss med pøblene HVER dag...

Skrevet

mvh

Nå spørs det vel om de samme fulle voksne hadde tatt den samme bussen 5 dager i uken og vært fulle og laget bråk 5 dager i uken. Forstod det slik at det var skolebussen.. Så det er ikke sammenligningsgrunnlag foreløpig :-)

Skrevet

Nå spørs det vel om de samme fulle voksne hadde tatt den samme bussen 5 dager i uken og vært fulle og laget bråk 5 dager i uken. Forstod det slik at det var skolebussen.. Så det er ikke sammenligningsgrunnlag foreløpig :-)

Ja, men tenk deg da at du av forskjellige grunner MÅ ta den bussen hjem hver dag, og hver dag slites du av disse fulle, voksne menneskene som lager kvalm på bussen, helt til en dag bussjåføren forståelig nok blir lei... og hiver DERE ALLE av bussen. Hadde du ikke da følt deg urettferdig behandlet?

mvh

Skrevet

Jo, men de er alikevel en gjeng som tilfeldigvis bor i nærheten av hvernadre og går på samme skole! Derfor er det mer eller mindre tilfeldig at de deler buss hver dag, det gjør ikke min gutt mer "skyldig" at han må dele buss med pøblene HVER dag...

Nå høres det faktisk ut som gutten din VAR på bussen ;-) og ble kastet av.

Skrevet

Ja, men tenk deg da at du av forskjellige grunner MÅ ta den bussen hjem hver dag, og hver dag slites du av disse fulle, voksne menneskene som lager kvalm på bussen, helt til en dag bussjåføren forståelig nok blir lei... og hiver DERE ALLE av bussen. Hadde du ikke da følt deg urettferdig behandlet?

mvh

Jo, men som en voksen person hadde jeg sett litt lenger enn den ene "urettferidge" handlingen, hvis dette økte sjansene for at bussreisene mine hver dag de neste årene ble hyggeligere og mer trafikkksikre, så ville jeg vært glad for det (til tross for at jeg måtte gå langt hjem denne ene dagen).

Skrevet

Nå høres det faktisk ut som gutten din VAR på bussen ;-) og ble kastet av.

He-he, nei han var ikke det! Men trusselen blir fremsatt ofte i skolebussen han tar, ikke mest pga bråk, men fordi morsomme typer trykker på "Stopp" knappen selv om ingen skal av. Senest i går sa bussjåføren at han ikke ville kjøre videre før den som trykket på knappen meldte seg!

Forstår jo absolutt at å kjøre skolebuss ikke er noe gøy, men er imot kollektiv avstraffelse!

mvh

Skrevet

Jo, men som en voksen person hadde jeg sett litt lenger enn den ene "urettferidge" handlingen, hvis dette økte sjansene for at bussreisene mine hver dag de neste årene ble hyggeligere og mer trafikkksikre, så ville jeg vært glad for det (til tross for at jeg måtte gå langt hjem denne ene dagen).

OK, dersom du hadde syntes det var greit å bli behandlet slik, gir jeg meg! :-)

mvh

Skrevet

mvh

Visst f... Men sånn er det jo med alt her i verden. MIN forsikringspolise er garantert høyere fordi Herr. Hansen plustelig også hadde blitt frastjålet sitt eksklusive videokamera, snørrungen Jørgen hadde plutselig en mobil som var kr 2000,- dyrere, Fru Hansen hadde plutselig en pels, og Ida hadde den råeste flat skjermen. Og hvem er med på å gi dem penger??? -JO, jeg!!_

Urettferidg , JA! Og det er også urettferdig med kollektiv straff, men sånn er verden og en 14-åring er på vei inn i den voksen verden.

Skrevet

Visst f... Men sånn er det jo med alt her i verden. MIN forsikringspolise er garantert høyere fordi Herr. Hansen plustelig også hadde blitt frastjålet sitt eksklusive videokamera, snørrungen Jørgen hadde plutselig en mobil som var kr 2000,- dyrere, Fru Hansen hadde plutselig en pels, og Ida hadde den råeste flat skjermen. Og hvem er med på å gi dem penger??? -JO, jeg!!_

Urettferidg , JA! Og det er også urettferdig med kollektiv straff, men sånn er verden og en 14-åring er på vei inn i den voksen verden.

OK, da er vi i hvert fall enig i at det hadde vært urettferdig! Da er alt greit, han hadde ikke tatt sin død av å måtte gå hjem, men kanskje lært noe om en urettferdig verden!

mvh

Skrevet

OK, da er vi i hvert fall enig i at det hadde vært urettferdig! Da er alt greit, han hadde ikke tatt sin død av å måtte gå hjem, men kanskje lært noe om en urettferdig verden!

mvh

Jepp :-) selvfølgelig er det urettferdig. Og man skal ikke se bort fra at noen andre engen må "lide" pga. han ;-) Men det er vanskelig for en 14-åring å sette seg inn i. Tenker ofte til dit nesa rekker om de blir urettferdig behandlet. (kjenner igjen meg selv, som måtte sitte igjen på skolen engang) MEN jeg lærte faktisk noe av det.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Jeg skjønner tankegangen din jeg.

Gutten min er også veldig rolig, men det er en del skikkelig bråkete gutter i den klassen.

Dette førte til at jentemammaene klaget på at jentene deres ikke fikk arbeidsro i klassen.

Læreren var enig, og delte opp gutter og jenter i hvert sitt rom enkelte av timene.

Så selv om gutten min er ekstremt rolig (iflg. læreren) måtte han sitte med bråkmakerne.

Han har i tillegg dårlig hørsel, og trenger ro rundt seg, for å høre hva som blir sagt.

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen din jeg.

Gutten min er også veldig rolig, men det er en del skikkelig bråkete gutter i den klassen.

Dette førte til at jentemammaene klaget på at jentene deres ikke fikk arbeidsro i klassen.

Læreren var enig, og delte opp gutter og jenter i hvert sitt rom enkelte av timene.

Så selv om gutten min er ekstremt rolig (iflg. læreren) måtte han sitte med bråkmakerne.

Han har i tillegg dårlig hørsel, og trenger ro rundt seg, for å høre hva som blir sagt.

Men da sa du vel fra? Jeg har hatt en usedvanlig snill gutt hele tiden, som alltid har lidt under en slitsom klasse. Vi trodde det skulle bli bedre da han begynte på ungdomsskolen, men det ble verre... Jeg gleder meg til han begynner på vg., da kan han velge skole selv!

mvh

skorpionfisken
Skrevet

Leste det samme, men satt igjen med spørsmålet om ALLE ungdommene ble kastet av bussen, det virket jo slik? Utenom dem som ble med tilbake til busselskapet da... Fyttikatta hvor sint jeg hadde blitt om en surmaget bussjåfør hadde kastet gutten min av skolebussen fordi om noen av ungdommene laget bråk!

DA skulle det blitt bråk da!!

Ja, for ditt barn bråker jo aldri.

Nei englebarna skulle selvfølgelig skånes, de ville jo bussjåføren lett kunne skille ut fra bråkmakerne, det er jo de med glorien over hodet.

Det er sånn det foregår skønner du.

Neste gang sørger nok englebarna for å stoppe kjeften på bråkmakerne så de slipper å bli kasta av igjen.

Prevantivt kalles det.

Skrevet

Ja, for ditt barn bråker jo aldri.

Nei englebarna skulle selvfølgelig skånes, de ville jo bussjåføren lett kunne skille ut fra bråkmakerne, det er jo de med glorien over hodet.

Det er sånn det foregår skønner du.

Neste gang sørger nok englebarna for å stoppe kjeften på bråkmakerne så de slipper å bli kasta av igjen.

Prevantivt kalles det.

Hva i alle dager kan min gutt, og de andre greie barna gjøre for på stoppe bråkmakerne når ikke engang lærerne eller for den saks skyld bussåføren greier det??

Når ble det deres oppgave å oppdra drittungene??

Skrevet

Hva i alle dager kan min gutt, og de andre greie barna gjøre for på stoppe bråkmakerne når ikke engang lærerne eller for den saks skyld bussåføren greier det??

men da er det vel ypperlig at busssjåføren faktisk gjør noe med saken, selv om det akkurat den dagen også gikk ut over eventuelt rolige ungdom i bussen? Ellers vil jo ingen ting skje, det gavner da ikke de stille passasjerene? Hvis din sønn var i den bussen hver dag ville du helt sikkert ha ønsket at noen grep drastisk inn.

Skrevet

Kjempebra! Så godt at noen tør å gjøre noe.

Bølgen!

Gjest Orker ikke si hvem jeg er
Skrevet

Jeg syns ikke det var så modigt gjordt. Der var jo tydligvis uskyldige som ble kastet av bussen også. Nekter å tro at 75 stk bråkte.

Jeg ble kastet av en buss da jeg var 14. Hadde vært på en konfirmasjonstur og bussen var stappfull. Jeg satt på fanget til noen fordi midtgangen var full. Busssjåføren kom og skulle ha betaling og stod ca 2 meter fra meg (2 rekker lengre bak). Jeg og personen på setet tvers overfor mitt drev å spilte stein, saks og papir. Plutselig snudde busssjåføren seg, greip om håndleddet mitt, drog (mener bokstavelig) meg ned midtgangen og kastet meg at bussen. Da mener jeg kastet. Heldigvis var det snø ute, så jeg fikk ikke så veldig vondt. Hele bussen lo selvfølgelig. Han hadde sikkert oppfattet at håndbevegelsene mine var rettet mot pengevesken hans (som var 2 meter unna, og så vidt jeg vet så har jeg ikke 2 meter lange armer).

Vel, der stod jeg da på en ganske øde plass alene 2 timer hjemmenfra. Dette var før mobiltelefonen var noe 14åringer hadde. Gikk noen kilometer i mørket til jeg fant en kiosk og fikk låne telefon til å ringe foreldrene mine. De måtte da reise med 2 ferger og 2 timer kjøretur for å hente meg. Gjett om jeg fikk kjeft da.

Senere så ble jeg veldig mobbet på skolen av den episoden, og siden jeg bodde på en liten plass så hadde jeg ingen å snakke med som ikke nevnte dette i hver bisetning. Jeg trakk meg for meg selv og ble innesluttet.

Når jeg flyttet hjemmenfra som 16 åring for å gå videregående, siden nærmeste var 3 timer unna, så hadde jeg ikke venner lengre som var fra samme plassen som meg. Derfor var jeg fortsatt innesluttet på videregående og ble aldri kjendt med noen for jeg utviklet meg til å bli sjenert.

Enda når jeg reiser hjem mange år etterpå så hører jeg fortsatt om den episoden. Mobbing tenger ikke å ha større grunnlag en å bli kastet av bussen. Resultat var at jeg gikk fra en utadvendt tennåring, til å bli svært innadvendt.

Jeg har enda store problemer. Pga manglende venner i tennårene, har jeg problemer med å føre vanlig småprat. Vet ikke helt hva jeg skal si, blir ofte stum og personen trekker seg unna for jeg virker uinterisert. Ikke ser jeg rar ut heller. Er veldig populær blandt guttene.

Så jeg har ikke sansen for at slike tiltak går ut over uskyldige.

skorpionfisken
Skrevet

De hører ofte mer på kompiser enn på voksne.

Kan tenke meg at en snill jente, eller din gutt reiser seg opp i bussen neste gang og brøler:

NÅ HOLDER DERE KJEFT OG SITTER I RO, FOR JEG VIL IKKE KASTES AV DENNE BUSSEN FLERE GANGER!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...