Gå til innhold

I familie eller i slekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig kom jeg i stuss (som vestlendinger sier) om hva som er riktig å si om folk som er inngiftet: De er i familie med oss, men ikke i slekt, er det ikke sånn?

Det vil si at jeg og mannen min er i familie, men vi er ikke i slekt.

Eller er det omvendt?

skorpionfisken
Skrevet

Du og mannen din deler familie, er i familie.

Du er i slekt med de du deler biologi med. Søsken, foreldre.....

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Det er riktig. Du er ikke (får vi håpe) i slekt med mannen din.. Men du er i familie med han. Slekta di er de du deler gener med.

Skrevet

En korreksjon: Det regnes også som endel av slekta når de er adoptert inn. Adoptivbarn blir adoptert inn i slekten, podet inn som en grein.

Mitt adoptivbarn er i høy grad en del av slekta, selv om det ikke er biologiske bånd der.

skorpionfisken
Skrevet

En korreksjon: Det regnes også som endel av slekta når de er adoptert inn. Adoptivbarn blir adoptert inn i slekten, podet inn som en grein.

Mitt adoptivbarn er i høy grad en del av slekta, selv om det ikke er biologiske bånd der.

Jadda, men nå er det nå sånn at jeg går ikke konstant rundt og tenker på at folk kan finne på å ikke tenke på min datter som en av slekta.

Jeg vet jo at hun er i slekta vår, selv om hun av og til ser merkelig kinesisk ut. Ikke alltid jeg ser det selv, og blir forbauset når folk spør hvor hun er fra. Ser de ikke at hun er min?

Men jeg tror ikke det var det LucySky tenkte på når hun tenkte slekt eller familie, det var bare for å skille begrepene. Slekt er jo normalt de du deler gener med. Det er bare vi som er litt unormale der og involverer alle mulige andre gener i slekta vår ;-).

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

er hun som var gift med onkelen min "tanten min " eller "hun som var gift med onkelen min" eller "en inngiftet tante"?

De er begge døde, dette var i 'gamle dager' og de var gift hele livet og hadde alle barn sammen. Det var altså ikke en 'kone nr. 2 eller 3'.

Skrevet

Jadda, men nå er det nå sånn at jeg går ikke konstant rundt og tenker på at folk kan finne på å ikke tenke på min datter som en av slekta.

Jeg vet jo at hun er i slekta vår, selv om hun av og til ser merkelig kinesisk ut. Ikke alltid jeg ser det selv, og blir forbauset når folk spør hvor hun er fra. Ser de ikke at hun er min?

Men jeg tror ikke det var det LucySky tenkte på når hun tenkte slekt eller familie, det var bare for å skille begrepene. Slekt er jo normalt de du deler gener med. Det er bare vi som er litt unormale der og involverer alle mulige andre gener i slekta vår ;-).

*knegg*

Skrevet

Jeg og faren min er absolutt i familie.

Men så er vi i slekt langt uti også - vi er femmenninger.

Variantene er mange ...

skorpionfisken
Skrevet

er hun som var gift med onkelen min "tanten min " eller "hun som var gift med onkelen min" eller "en inngiftet tante"?

De er begge døde, dette var i 'gamle dager' og de var gift hele livet og hadde alle barn sammen. Det var altså ikke en 'kone nr. 2 eller 3'.

Jeg ville si tanten din.

Men hva som er juridisk korrekt vet jeg ikke.

Jeg kaller både de genetiske og de inngiftede for onkler og tanter.

Jeg er nå en eks-tante, for jeg har vært gift med onkelen :-)

Skrevet

Mine inngifte tanter og onkler kaller jeg for tante og onkel. Men noen sier jo fille-tante. Vet ikke om folk bruker det ved tiltale, men omtale. Høres litt kjipt ut, "filletante".

Skrevet

Variantene er mange ...

Hehe, tøft. Jeg har 3 søskenbarn som også er ellevemenningene mine...

skorpionfisken
Skrevet

Variantene er mange ...

Dere er da både i slekt og i familie når dere er far og datter.

Uansett om dere krysser gener andre veier langt i det fjerne.

Skrevet

Mine inngifte tanter og onkler kaller jeg for tante og onkel. Men noen sier jo fille-tante. Vet ikke om folk bruker det ved tiltale, men omtale. Høres litt kjipt ut, "filletante".

Ja, filletante blir omtrent som fillebikkje i mine ører.

Skrevet

Nei, filletante er 1 ledd lenger ut, tror jeg.

Altså ikke dine foreldres søsken, men dine foreldres fettere/ kusiner. (Filleonkler/ filletanter).

Jeg synes filletante høres koselig ut og ikke fillete!

Skrevet

Jeg ville si tanten din.

i vår tid kan det bli mange slektskapsforhold på kryss og tvers :)

Skrevet

Hehe, tøft. Jeg har 3 søskenbarn som også er ellevemenningene mine...

Og alle spiller banjo på en veranda? :)

Skrevet

Nei, filletante er 1 ledd lenger ut, tror jeg.

Altså ikke dine foreldres søsken, men dine foreldres fettere/ kusiner. (Filleonkler/ filletanter).

Jeg synes filletante høres koselig ut og ikke fillete!

nei - det er GRANDtante eller GAMMELtante.

Skrevet

Jeg ville si tanten din.

Jeg føler meg likevel som tante for de jeg var tante for da jeg var gift med onkelen deres - jeg er tross alt mammaen til kusinene deres - i blodet :)

Skrevet

Filletanter er kusinene til foreldrene dine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...