Gjest LucySky Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Plutselig kom jeg i stuss (som vestlendinger sier) om hva som er riktig å si om folk som er inngiftet: De er i familie med oss, men ikke i slekt, er det ikke sånn? Det vil si at jeg og mannen min er i familie, men vi er ikke i slekt. Eller er det omvendt? 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Du og mannen din deler familie, er i familie. Du er i slekt med de du deler biologi med. Søsken, foreldre..... 0 Siter
siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Det er riktig. Du er ikke (får vi håpe) i slekt med mannen din.. Men du er i familie med han. Slekta di er de du deler gener med. 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Du og mannen din deler familie, er i familie. Du er i slekt med de du deler biologi med. Søsken, foreldre..... En korreksjon: Det regnes også som endel av slekta når de er adoptert inn. Adoptivbarn blir adoptert inn i slekten, podet inn som en grein. Mitt adoptivbarn er i høy grad en del av slekta, selv om det ikke er biologiske bånd der. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 En korreksjon: Det regnes også som endel av slekta når de er adoptert inn. Adoptivbarn blir adoptert inn i slekten, podet inn som en grein. Mitt adoptivbarn er i høy grad en del av slekta, selv om det ikke er biologiske bånd der. Jadda, men nå er det nå sånn at jeg går ikke konstant rundt og tenker på at folk kan finne på å ikke tenke på min datter som en av slekta. Jeg vet jo at hun er i slekta vår, selv om hun av og til ser merkelig kinesisk ut. Ikke alltid jeg ser det selv, og blir forbauset når folk spør hvor hun er fra. Ser de ikke at hun er min? Men jeg tror ikke det var det LucySky tenkte på når hun tenkte slekt eller familie, det var bare for å skille begrepene. Slekt er jo normalt de du deler gener med. Det er bare vi som er litt unormale der og involverer alle mulige andre gener i slekta vår ;-). 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Du og mannen din deler familie, er i familie. Du er i slekt med de du deler biologi med. Søsken, foreldre..... er hun som var gift med onkelen min "tanten min " eller "hun som var gift med onkelen min" eller "en inngiftet tante"? De er begge døde, dette var i 'gamle dager' og de var gift hele livet og hadde alle barn sammen. Det var altså ikke en 'kone nr. 2 eller 3'. 0 Siter
flisa Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Jadda, men nå er det nå sånn at jeg går ikke konstant rundt og tenker på at folk kan finne på å ikke tenke på min datter som en av slekta. Jeg vet jo at hun er i slekta vår, selv om hun av og til ser merkelig kinesisk ut. Ikke alltid jeg ser det selv, og blir forbauset når folk spør hvor hun er fra. Ser de ikke at hun er min? Men jeg tror ikke det var det LucySky tenkte på når hun tenkte slekt eller familie, det var bare for å skille begrepene. Slekt er jo normalt de du deler gener med. Det er bare vi som er litt unormale der og involverer alle mulige andre gener i slekta vår ;-). *knegg* 0 Siter
Gyda Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Jeg og faren min er absolutt i familie. Men så er vi i slekt langt uti også - vi er femmenninger. Variantene er mange ... 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 er hun som var gift med onkelen min "tanten min " eller "hun som var gift med onkelen min" eller "en inngiftet tante"? De er begge døde, dette var i 'gamle dager' og de var gift hele livet og hadde alle barn sammen. Det var altså ikke en 'kone nr. 2 eller 3'. Jeg ville si tanten din. Men hva som er juridisk korrekt vet jeg ikke. Jeg kaller både de genetiske og de inngiftede for onkler og tanter. Jeg er nå en eks-tante, for jeg har vært gift med onkelen :-) 0 Siter
Lucretia Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 er hun som var gift med onkelen min "tanten min " eller "hun som var gift med onkelen min" eller "en inngiftet tante"? De er begge døde, dette var i 'gamle dager' og de var gift hele livet og hadde alle barn sammen. Det var altså ikke en 'kone nr. 2 eller 3'. Mine inngifte tanter og onkler kaller jeg for tante og onkel. Men noen sier jo fille-tante. Vet ikke om folk bruker det ved tiltale, men omtale. Høres litt kjipt ut, "filletante". 0 Siter
Lucretia Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Jeg og faren min er absolutt i familie. Men så er vi i slekt langt uti også - vi er femmenninger. Variantene er mange ... Hehe, tøft. Jeg har 3 søskenbarn som også er ellevemenningene mine... 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Jeg og faren min er absolutt i familie. Men så er vi i slekt langt uti også - vi er femmenninger. Variantene er mange ... Dere er da både i slekt og i familie når dere er far og datter. Uansett om dere krysser gener andre veier langt i det fjerne. 0 Siter
Babette Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Mine inngifte tanter og onkler kaller jeg for tante og onkel. Men noen sier jo fille-tante. Vet ikke om folk bruker det ved tiltale, men omtale. Høres litt kjipt ut, "filletante". Ja, filletante blir omtrent som fillebikkje i mine ører. 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Mine inngifte tanter og onkler kaller jeg for tante og onkel. Men noen sier jo fille-tante. Vet ikke om folk bruker det ved tiltale, men omtale. Høres litt kjipt ut, "filletante". Nei, filletante er 1 ledd lenger ut, tror jeg. Altså ikke dine foreldres søsken, men dine foreldres fettere/ kusiner. (Filleonkler/ filletanter). Jeg synes filletante høres koselig ut og ikke fillete! 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Jeg ville si tanten din. Men hva som er juridisk korrekt vet jeg ikke. Jeg kaller både de genetiske og de inngiftede for onkler og tanter. Jeg er nå en eks-tante, for jeg har vært gift med onkelen :-) i vår tid kan det bli mange slektskapsforhold på kryss og tvers 0 Siter
flisa Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Hehe, tøft. Jeg har 3 søskenbarn som også er ellevemenningene mine... Og alle spiller banjo på en veranda? 0 Siter
flisa Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Nei, filletante er 1 ledd lenger ut, tror jeg. Altså ikke dine foreldres søsken, men dine foreldres fettere/ kusiner. (Filleonkler/ filletanter). Jeg synes filletante høres koselig ut og ikke fillete! nei - det er GRANDtante eller GAMMELtante. 0 Siter
flisa Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Jeg ville si tanten din. Men hva som er juridisk korrekt vet jeg ikke. Jeg kaller både de genetiske og de inngiftede for onkler og tanter. Jeg er nå en eks-tante, for jeg har vært gift med onkelen :-) Jeg føler meg likevel som tante for de jeg var tante for da jeg var gift med onkelen deres - jeg er tross alt mammaen til kusinene deres - i blodet 0 Siter
Dorthe Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Mine inngifte tanter og onkler kaller jeg for tante og onkel. Men noen sier jo fille-tante. Vet ikke om folk bruker det ved tiltale, men omtale. Høres litt kjipt ut, "filletante". Filletanter er kusinene til foreldrene dine. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.