Gå til innhold

I familie eller i slekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jo *sta*

Nei -det er de inngiftede tantene og onklene som er filler!

Skrevet

Nei, filletante er 1 ledd lenger ut, tror jeg.

Altså ikke dine foreldres søsken, men dine foreldres fettere/ kusiner. (Filleonkler/ filletanter).

Jeg synes filletante høres koselig ut og ikke fillete!

Her er det samboer til onkel som er filletante,er de gift blir hun tante.

Gammeltantene mine er mine foreldres tanter.

Skrevet

I følge den har vi begge rett! :) farsyster eller morsyster er jo en ekte tante - søster av din far eller mor. så da hadde JEG rett....også!

Da var vi enige - igjen :o)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Her er det samboer til onkel som er filletante,er de gift blir hun tante.

Gammeltantene mine er mine foreldres tanter.

enig i den utvidete bruk av filletante - det blir som 'liksomtante' - i pos. betydning

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

nei - det er GRANDtante eller GAMMELtante.

no, no - tanten til dine foreldre, er din GRANDtante - et ledd tidligere "i tid"! ikke "lenger ut".

Skrevet

Hehe, tøft. Jeg har 3 søskenbarn som også er ellevemenningene mine...

Jeg er femmenning til både til en bestefar og to av barnebarna hans.

Skrevet

enig i den utvidete bruk av filletante - det blir som 'liksomtante' - i pos. betydning

Hva mener du med utvidet bruk?

Gjest filletante - afilliated
Skrevet

Hva mener du med utvidet bruk?

står i tråden her - 'liksomtante' , og ikke kusiner til moren din.

Skrevet

no, no - tanten til dine foreldre, er din GRANDtante - et ledd tidligere "i tid"! ikke "lenger ut".

Du har helt rett, selvsagt :) min søster er jo grandtante til mitt barnebarn, fordi hun er tante til min datter....og hun er bare 36 år - hehe, ikke for det - lillebroren min er jo grandonkel og 24 år...

Skrevet

Dere er da både i slekt og i familie når dere er far og datter.

Uansett om dere krysser gener andre veier langt i det fjerne.

Hvis du leser dette så lang tid etter ...:

Jeg prøver å få fram - i tillegg til at vi selvsagt er både i familie og slekt som far og datter -morsomheten av at vi _også_ er i slekt langt uti. Nettopp som femmenninger.

Kanskje jeg forklarte meg litt krøkkete da, siden du ikke forstod helt hva jeg mente.

:o)

skorpionfisken
Skrevet

Hvis du leser dette så lang tid etter ...:

Jeg prøver å få fram - i tillegg til at vi selvsagt er både i familie og slekt som far og datter -morsomheten av at vi _også_ er i slekt langt uti. Nettopp som femmenninger.

Kanskje jeg forklarte meg litt krøkkete da, siden du ikke forstod helt hva jeg mente.

Joda jeg skjønte den. Min sønn og hans far er faktisk firemenninger på grunn av noe inngifte og innavl og slikt...

Hans far og hans bestemor, altså farens mor, er tremenninger, så her begynner det å blir farlig innavl her.....

Skrevet

Joda jeg skjønte den. Min sønn og hans far er faktisk firemenninger på grunn av noe inngifte og innavl og slikt...

Hans far og hans bestemor, altså farens mor, er tremenninger, så her begynner det å blir farlig innavl her.....

Oj.

Litt kult, da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...