AWE Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Har jeg tinnitus?De siste ukene har jeg fått en lyd i høyre øre som kan defineres som risling eller som små stålkuler som renner. Lyden høres bare i forbindelse med eksterne lyder, spesielt når jeg tapper vann fra kranen, blar i en avis eller f.eks. når jeg nå sitter å trykker på tastaturet. Lyden er ikke sterk, men veldig høy i frekvens. Den plager meg foreløpig ikke særlig mye, mest irriterende.Kan noe gjøres?Hva kan jeg forvente meg av eventuell utvikling?Takknemlig for svar.MvhAnders Ekvoll 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 18. desember 2004 Skrevet 18. desember 2004 Tinnitus oppleves gjerne som enten høyfrekvent piping eller during som er mest plagsomt når det er helt stille. synes det er rimelig at du får en henvisning til øre-nese-hals lege. Ørevoks kan gi samme plager som det du beskriver. Også væske i mellomøret. En sjelden gang kan plagen skyldes en godartet svulst på hørsel-nerven; acusticus nevrinom. Dersom det er tinnitus så finnes det egne behandlingsopplegg; som kort forklart innebærer ulike teknikker for å "overhøre" lydene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.