Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et relativt avansert spørsmål.

Jeg er musiker og begynner å bli engstelig for hvordan mange år med høy lyd har påvirket hørselen min. For noen år siden siden tok jeg en hørselstest på sykehuset. Jeg fikk beskjed om at hørselen min var helt topp, men de målte kun opp til 3000 Hz. Dette hjalp ikke meg stort - jeg lurer jo på hvor mye jeg har igjen i det helt øvre diskantområdet. Dette er svært viktig for meg siden jeg jobber med avansert lydproduksjon i studio. Siden jeg har tilgang på relativt HiTech utstyr slo det meg at jeg kan lage en slik test selv ! Men siden jeg ønsker å gjøre det noenlunde "skikkelig" må jeg vite hva som er "utgangspunktet" for å finne de rette desibel verdiene.

Så det jeg lurer på er: Gitt man har "normal" hørsel - hvor ligger den Laveste dB verdien man greier å oppfatte med sinustoner på f.ex 1000 Hz og 500 Hz samt White Noise. Hvis jeg har disse ca. verdiene kan jeg utifra dette "stille inn" headsettet og måle dB verdiene jeg kan oppfatte med toner i høyere frekvenser og således få en pekepinn om hvordan jeg ligger an... (Jeg er klar over viktigheten med et "riktig" headset for slike målinger.)

Vennlig Hilsen

Togg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16803-h%C3%B8rselstesting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...