Gå til innhold

Penger på konto som gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg skjønner "problemstillingen" din. Men hvis du og faren din bor i nærheten av hverandre, kan du ikke få ham til å dra sammen med deg på en shoppingtur. Så finner du deg ting du virkelig ønsker deg, og så kan han ta dem med seg hjem og pakke dem inn for så å gi dem til deg? Vet det høres dumt ut, men hvis du selv ikke klarer og øremerke pengene som er ment til julegaver, så kan kanskje dette være en idè?

Jeg har kjempeproblemer med å finne julegave til foreldrene mine hver år. Derfor spurte jeg i år om jeg kunne få lov til å overføre penger til kontoen deres slik at de selv kunne finne seg noe de virkelig hadde lyst på. Søsteren min spurte om hun skulle gjøre det samme slik at de kunne legge sammen pengene og kjøpe en større ting, og de synes idèen var kjempefin.(Jeg vet at de har funnet seg noe for pengene).

På en måte skal jeg ærlig innrømme at jeg gjorde det litt lettvindt for meg selv, men mest av alt gjorde jeg det slik for da vet jeg at de finner noe de virkelig ønsker seg. Og det blir ikke til at jeg må vri hjernen og ender opp med å kjøpe noe jeg tror de kanskje kan ha bruk for/lyst på, og så har de egentlig ikke det.Hvis du skjønner hva jeg mener?

Hvis du gir faren din en ønskeliste med klær, sminke, sko,parfyme, hudpleieprodukter osv (litt mer "dameting"), så kan det jo hende at han synes det er vanskelig og finne akkurat det du er ute etter. Og så sender han deg penger slik at du selv kan kjøpe akkurat det du hadde sett på/prøvd i butikken?!

Du kan jo si rett ut at i år er det bare èn ting jeg ønsker meg, og det er et gavekort fra "Lindex". (Det er kanskje lettere for ham dersom du forteller akkurat hvilken butikk du ønsker gavekortet fra?!).

Du får bare prøve igjen:)

Håper det ordner seg, slik at får en liten pakke under treet fra pappan din.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja, det er jeg.

Tenker du på arven ;o)

Tja;)

Skrevet

Tja;)

Jeg er stygt redd den havner her hos meg men prøver å overtale dem til å sette hytta på unga. Her blir den snappet med en gang.

Gjest _virkelig_ blakk
Skrevet

Jepp. Kjenner til problemet. I år bor vi langt fra alt av slekt, og får kun penger fordi ingen ønsker å sponse posten med en milliard(koster omtrent alltid mer å sende pakker enn å kjøpe dem).

Vi er da rimelig lut blakke siden jeg er student og han lever av studielånet mitt.

I tillegg har vi et barn å forsørge.

Men får bare penger - og de går til regninger. Jeg som hadde håpet at folk kunne kjøpe meg gaver; ting jeg ikke kunne prioritere å kjøpe selv med mine knappe ressurser. Ikke nødvendigvis dyre ting - men jeg klarer jo ikke skvise noen ting inn i budsjettet vårt nå for tiden.

Har fått ca 2000 i julegave i år. Samtidig fikk husbanken det for seg at bostøtten skulle utbetales i august, september, oktober, november og januar. Hoppe over desember. Brukte få 2000 kr mnd i bostøtte. Så det går opp i opp.

Skrevet

For meg virker dette som et luksusproblem. Jeg har ikke fått penger eller gaver på årevis fra mine foreldre.

Hvis jeg fikk penger ville jeg øremerket de til noe jeg ønsker meg. Det er jo når alt kommer til alt du som bestemmer om de skal gå med i det store sluket eller om du skal bruke de til noe du ønsker deg. Litt kjipt hvis du har overtrekk på kontoen da, men... alle monner drar.

Skrevet

For meg virker dette som et luksusproblem. Jeg har ikke fått penger eller gaver på årevis fra mine foreldre.

Hvis jeg fikk penger ville jeg øremerket de til noe jeg ønsker meg. Det er jo når alt kommer til alt du som bestemmer om de skal gå med i det store sluket eller om du skal bruke de til noe du ønsker deg. Litt kjipt hvis du har overtrekk på kontoen da, men... alle monner drar.

Enig.

Det er mottaker som bestemmer hva pengene skal brukes til.

Jeg syns det er ok å få penger som gave innimellom, jeg.

Da pleier jeg å tenke på det beløpet jeg har fått, og bruke det til noe jeg har lyst på. Hvis jeg ville brukt det på regninger, hadde jeg gjort det ,men det hadde vært mitt valg.

Syns det er litt rart å skylde på giver fordi mottaker lar det gå med i det store sluket.

Skrevet

Enig.

Da pleier jeg å tenke på det beløpet jeg har fått, og bruke det til noe jeg har lyst på. Hvis jeg ville brukt det på regninger, hadde jeg gjort det ,men det hadde vært mitt valg.

Syns det er litt rart å skylde på giver fordi mottaker lar det gå med i det store sluket.

Og i år går pengene fra svigermor til piercing i gamla?

Gjest fremdeles blakk
Skrevet

Enig.

Tja, dersom man vet at man kan unngå 600 kr i inkassogebyr fordi man ikke kunne betale strømregninga, så bruker man jo da heller julegavepengene til det.

Ikke det at man LAR det gå med i det store sluket, men at man MÅ.

Skrevet

Enig.

Fikk jeg velge ville jeg heller hatt en hundrelapp fra de som gir fremfor det nipset som blir stuet bort til jeg har samvittighet til å gi de til loppemarked.

Vi har så voldsom overflod her i landet at vi kjøper masse *dritt* for en hundrelapp og gir til venner og bekjente.

Skrevet

Og i år går pengene fra svigermor til piercing i gamla?

Ånei, du.

*flire*

Har ikke noen som helst planer om piercing der, nei.

Jeg er veldig fornøyd med den jeg tok, men aldri i livet om jeg piercer klitten. *grøsser igjen*. (har grøsset ofte ikveld)

(Og pengene fra besteforeldrene går til ny pc, så jeg henge med på dol enda raskere enn nå ;) ho ho hooo)

Gjest _skikkelig_ blakk
Skrevet

Ånei, du.

*flire*

Jeg er veldig fornøyd med den jeg tok, men aldri i livet om jeg piercer klitten. *grøsser igjen*. (har grøsset ofte ikveld)

(Og pengene fra besteforeldrene går til ny pc, så jeg henge med på dol enda raskere enn nå ;) ho ho hooo)

Hehe. De gamle grå pengegiverne her setter krav til hva pengene brukes til. Regninger er greit, men pc, pcutstyr, tvspill, pcspill eller lignende er utelukket.

Skrevet

Ånei, du.

*flire*

HYSJ, jeg får helt vondt og kniper bena sammen.

Skrevet

Hehe. De gamle grå pengegiverne her setter krav til hva pengene brukes til. Regninger er greit, men pc, pcutstyr, tvspill, pcspill eller lignende er utelukket.

Mine er glad de slipper å dra i butikken og lete. ;)

Skrevet

HYSJ, jeg får helt vondt og kniper bena sammen.

Har knipt lenge allerede, jeg.

Som sagt, aldri i livet!

Skrevet

Hei, det er sant, burde vel være vant med å være 1-2 mnd på etterskudd med de fleste regningene uansett. I forrge mnd feks satt jeg med 3 mnders ubetalte barnehageregninger og hadde den nye på trappa og. Så sånt sett så er det veldig greit å få ekstra penger (selv om det egentlig er til julegave til oss + småen) som kan lette på trykket...bare det at nye regninger detter alltid inn og jeg skulle gjerne bare hatt en liten ting som minne istedetfor å alltid måtte sammvittighetsfult betale gamle regninger. Ekstra surt siden jeg ønsket meg minner fra 25års dagen men greier bare ikke å sette til side penger til å kjøpe ting til meg selv.

Menmen, sånn er vel livet og jeg er heldig som har foreldre som trår til med penger selv om jeg ikke ber om det.

Skrevet

Jeg forstår at det er vanskelig å sette av penger til seg selv når de kommer direkte på kontoen, og du har regninger liggende. Vanskelig å prioritere egne ønsker da. Kan du ikke opprette en konto som er KUN for penger du får i gaver? Så må du gå til den banken de står i for å ta de ut når du skal kjøpe deg noe?

skorpionfisken
Skrevet

Jeg er stygt redd den havner her hos meg men prøver å overtale dem til å sette hytta på unga. Her blir den snappet med en gang.

Snappe hytta?

Skrevet

Snappe hytta?

Jeg tenker på at hvis jeg trenger et eller annet så går hytta som faren min og jeg har bygget fløyten. Staten er ikke snaue nå, skjønner du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...