Gå til innhold

Studere mer eller ikke...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått det helt for meg at jeg har lyst til å studere medisin. Har hatt lyst tidligere også, men ikke slik som nå.

Men orker jeg så mange år med så hardt studie? Jeg er 24 nå, kommer til å være over 30 til jeg blir ferdig.. om jeg kommer inn da, det er jo ikke bombesikkert.

Og mer studielån.....???

Hm...

Dr Cecily Wannabe

Skrevet

Du er jo bare ungdommen :-) Jeg er 30, håper å starte høsten 2005.

Skrevet

Stå på å studer det du vil. Du kommer ikke til å angre, det er en invistering for livet. 30 år gitt, ingen alder det, jeg er nå 40 år og studerer. Er fedig når jeg er 42 år og har da ca godt over 20 år å jobbe på. Så stå på lille venn (0;

Gjest du er ung!
Skrevet

Du er da overhodet ikke gammel!!! Det vil du skjønne om 6-7 år, da vil du angre hvis du ikke gjorde det du virkelig har lyst til!

Jeg vet om flere som begynte på tilsvarende lange studier da de var langt oppi 40-årene, fordi de hele livet hadde hatt lyst på den og den utdanningen...

Så bare sett i gang!

Skrevet

Du er jo bare ungdommen :-) Jeg er 30, håper å starte høsten 2005.

Joda, alt er relativt. Vil nok ikke blitt en av pensjonistene på studiet. Men å begynne på'n igjen, ta opp mer lån, pugge og svette før eksamener. Skrive masse oppgaver.

En del av meg elsker å studere, en annen del hater det.

Men er jo en drøm dette her da. Men er det gjennomførbart, og vil jeg takle alt ansvaret som ferdig utdannet? Det er spørsmålet.

Skrevet

Stå på å studer det du vil. Du kommer ikke til å angre, det er en invistering for livet. 30 år gitt, ingen alder det, jeg er nå 40 år og studerer. Er fedig når jeg er 42 år og har da ca godt over 20 år å jobbe på. Så stå på lille venn (0;

*kremt kremt*

"lille" venn?

Skrevet

Du er da overhodet ikke gammel!!! Det vil du skjønne om 6-7 år, da vil du angre hvis du ikke gjorde det du virkelig har lyst til!

Jeg vet om flere som begynte på tilsvarende lange studier da de var langt oppi 40-årene, fordi de hele livet hadde hatt lyst på den og den utdanningen...

Så bare sett i gang!

Jammen vil jeg klare det?

Jammen jammen..

Kommer til å søke i hvertfall, det er mulig jeg kommer inn, det spørs om kravet går opp eller ned.

Skrevet

*kremt kremt*

"lille" venn?

24 år ja..., ikke så stor da..

Skrevet

Joda, alt er relativt. Vil nok ikke blitt en av pensjonistene på studiet. Men å begynne på'n igjen, ta opp mer lån, pugge og svette før eksamener. Skrive masse oppgaver.

Men er jo en drøm dette her da. Men er det gjennomførbart, og vil jeg takle alt ansvaret som ferdig utdannet? Det er spørsmålet.

Ja, det er et slit, men et slit det er verd å slite for.

Skrevet

24 år ja..., ikke så stor da..

pøh!

Javel javel, jeg vet jeg ikke er _så_ gammel.

Skrevet

Jeg vet det er krav om minimum 4 i realfag, samt norsk for å komme inn. Er det for hvert enkelt realfag eller snittet? Jeg gjorde det så grøsselig dårlig på 3MX-eksamen, fikk jernteppe så det suste. Men snittet av realfagene er over fire likevel.

Må jeg i tilfelle ta opp eksamen?

Skrevet

pøh!

Javel javel, jeg vet jeg ikke er _så_ gammel.

thji hi, det kan du være glad for (0; mulihetene for deg står i kø....

Skrevet

Hei!

Jeg synes du bør prøve! Jeg tror du finner ut når du har begynt om dette er noe du orker å studere i syv år. Og da kan du jo hoppe av. Da vil du i det minste ikke angre senere :)

Skrevet

thji hi, det kan du være glad for (0; mulihetene for deg står i kø....

Og så har jeg ikke rynker heller.

c",)

Skrevet

Alderen er vel ikke noe problem. Både den og det at du allerede har studert noen år kan være en fordel.

Men hvis du har et betydelig studielån fra før av, tror jeg nok jeg ville nølt. Lånet skal tross alt betales tilbake, og det er ingen walk in the park.

Skrevet

Alderen er vel ikke noe problem. Både den og det at du allerede har studert noen år kan være en fordel.

Men hvis du har et betydelig studielån fra før av, tror jeg nok jeg ville nølt. Lånet skal tross alt betales tilbake, og det er ingen walk in the park.

Har 140.000 i studielån. Boliglån i tillegg. Men er jo ikke alene om å betjene dem, så det går helt fint nå.

Men 300.000 til vet jeg ikke om jeg vil ha.

Skrevet

Må si jeg føler med deg Cecily. Hadde en slik Vil-bli-lege-periode i fjor høst. Holder på med første avdeling spesialpedagogikk.Lurer på om jeg ble inspirert av en tv-serie eller noe sånt.

Tanken kommer med jevne mellomrom, men jeg tenker heller på at jeg skal ta en doktorgrad i spesialpedagogikk så jeg da kan kalle meg lege, eller eventuelt bare ta grunnfaget i medisin. (Går ann på noen steder deg også)

Om ønsket om å studere medisin er like sterkt når jeg er ferdig med spesped'en får vi vel se på.

Lykke til:) Uannsett hva du velger

Skrevet

Alder absolutt ingen hindring - tvert i mot en fordel vil jeg si.

Men, det er vanskelig å komme inn! Vet ikke nøyaktig hvor vanskelig. Bedre enn 5,5 i karaktergjennomsnitt + div. ekstrapoeng er minimum kan jeg tenke meg.

Skrevet

Alder absolutt ingen hindring - tvert i mot en fordel vil jeg si.

Men, det er vanskelig å komme inn! Vet ikke nøyaktig hvor vanskelig. Bedre enn 5,5 i karaktergjennomsnitt + div. ekstrapoeng er minimum kan jeg tenke meg.

Hvis det er ordinær vitnemål og ikke primær vitnemål er snittet høyere, ligger på mellom 6,8 og 7. For å komme inn med primær vitnemål antar jeg at snittet ligger rundt 5,8. Jeg kom inn med 5,9, så det ligger hvertfal rundt der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...