Gjest takknemlig for svar fort Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Er det noen her inne som kan litt om skjelettrøntgen? Er det ofte brukt i forbindelse om mistanke om kreft? Jeg har prøvd å søke på nettet , men finner ikke noen sider som er lett for oss utenforstående å tyde. Noen som kan hjelpe meg? 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Skjelettrøntgen er, etter det jeg veit og har opplevd, betegnelsen på all vanlig røntgen ved mistanke om brudd i bein og armer, eller for å prøve å påvise skiveutglidning og annet i korsryggen osv. Helt vanlig røntgen, med andre ord. Hadde du ramla på glatta og brukket ankelen, ville de tatt skjelettrøntgen av deg. 0 Siter
cecily Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Den var ny. Jeg går ut i fra at skjelettrøntgen er vanlig røntgen. Kreft i skjelettet kan nok ses på vanlig røntgen ja, men ikke svulster i bløtdeler. Med unntak av lungekreft kanskje, er litt usikker. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Jeg kan prøve å svare deg, om du har litt mer konkrete spørsmål. mvh 0 Siter
Gjest ekorn Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Røntgen er vel ikke brukt så mye i forhold til å diagnostisere i forhold til kreft/ mistanke om spredning, da brukes heller skjelett scintigrafi. Der brukes et radioaktivt stoff. 0 Siter
Gjest takknemlig for svar fort Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Jeg kan prøve å svare deg, om du har litt mer konkrete spørsmål. mvh Personen har blodforgiftning og feber. Det er blitt undersøkt for hjerteområdet og lunger , men ingenting finnes galt. Personen har vanskeligheter med å gå. Det er et eldre menneske. Min første tanke var ihvertfall at det kunne være kreft i skjelettområdet når jeg hørte om undersøkelsen. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Personen har blodforgiftning og feber. Det er blitt undersøkt for hjerteområdet og lunger , men ingenting finnes galt. Personen har vanskeligheter med å gå. Det er et eldre menneske. Min første tanke var ihvertfall at det kunne være kreft i skjelettområdet når jeg hørte om undersøkelsen. Her er det egentlig -altfor- lite opplysninger til at jeg kan begynne å tro noe kvalifisert i det hele tatt. Min første innskytelse er at de tar røntgenbilder av et nærmere spesisfisert område for å se om årsaken til blodforgiftningen kan være infeksjon i et av kroppens bein- såkalt osteomyelitt. Jeg kan være -helt- ute å kjøre i gjetningene her, men det er altså én mulighet. mvh 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Røntgen er vel ikke brukt så mye i forhold til å diagnostisere i forhold til kreft/ mistanke om spredning, da brukes heller skjelett scintigrafi. Der brukes et radioaktivt stoff. Røntgen kan i alle fall påvise lungekreft. jeg har nettopp operert for kreft og tok røntgen av lungene rutinemessig etter operasjonen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.