Gå til innhold

skjelettrøntgen

Gjest takknemlig for svar fort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som kan litt om skjelettrøntgen? Er det ofte brukt i forbindelse om mistanke om kreft?

Jeg har prøvd å søke på nettet , men finner ikke noen sider som er lett for oss utenforstående å tyde.

Noen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Skjelettrøntgen er, etter det jeg veit og har opplevd, betegnelsen på all vanlig røntgen ved mistanke om brudd i bein og armer, eller for å prøve å påvise skiveutglidning og annet i korsryggen osv.

Helt vanlig røntgen, med andre ord. Hadde du ramla på glatta og brukket ankelen, ville de tatt skjelettrøntgen av deg.

Skrevet

Den var ny. Jeg går ut i fra at skjelettrøntgen er vanlig røntgen. Kreft i skjelettet kan nok ses på vanlig røntgen ja, men ikke svulster i bløtdeler. Med unntak av lungekreft kanskje, er litt usikker.

Skrevet

Jeg kan prøve å svare deg, om du har litt mer konkrete spørsmål.

mvh

Skrevet

Røntgen er vel ikke brukt så mye i forhold til å diagnostisere i forhold til kreft/ mistanke om spredning, da brukes heller skjelett scintigrafi. Der brukes et radioaktivt stoff.

Skrevet

Jeg kan prøve å svare deg, om du har litt mer konkrete spørsmål.

mvh

Personen har blodforgiftning og feber. Det er blitt undersøkt for hjerteområdet og lunger , men ingenting finnes galt. Personen har vanskeligheter med å gå. Det er et eldre menneske. Min første tanke var ihvertfall at det kunne være kreft i skjelettområdet når jeg hørte om undersøkelsen.

Skrevet

Personen har blodforgiftning og feber. Det er blitt undersøkt for hjerteområdet og lunger , men ingenting finnes galt. Personen har vanskeligheter med å gå. Det er et eldre menneske. Min første tanke var ihvertfall at det kunne være kreft i skjelettområdet når jeg hørte om undersøkelsen.

Her er det egentlig -altfor- lite opplysninger til at jeg kan begynne å tro noe kvalifisert i det hele tatt.

Min første innskytelse er at de tar røntgenbilder av et nærmere spesisfisert område for å se om årsaken til blodforgiftningen kan være infeksjon i et av kroppens bein- såkalt osteomyelitt. Jeg kan være -helt- ute å kjøre i gjetningene her, men det er altså én mulighet.

mvh

Gjest ChiengMai
Skrevet

Røntgen er vel ikke brukt så mye i forhold til å diagnostisere i forhold til kreft/ mistanke om spredning, da brukes heller skjelett scintigrafi. Der brukes et radioaktivt stoff.

Røntgen kan i alle fall påvise lungekreft. jeg har nettopp operert for kreft og tok røntgen av lungene rutinemessig etter operasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...