Gå til innhold

Kan jeg selv bestemme om terapien skal være kognitiv eller psykoanalytisk?


Gjest TimTam Tara

Anbefalte innlegg

Gjest TimTam Tara

Har gått i terapi noen år mye grunnet angst og depresjon. Trolig skyldes det en traumatisk barndom, hvor mor døde tidlig og far var alkoholiker. Jeg måtte til slutt flytte i fosterhjem. Men nok om det.

Jeg vet ikke om det gjør så veldig mye bedre å grave i min bardom. Føler meg bare mye verre av å måtte svare på spørsmål som "hva følte du da"? etc.

Jeg ønsker en terapi med vekt på nåtiden. Hvor man kan fokusere på mine ressurser og hjelpe meg med de problemene som jeg møter i dagliglivet og ikke nødvendigvis grave så langt ned for å finne svarene.

Kan jeg selv bestemme hvordan terapien skal foregå? Eller er det slik at noen psykologer bare jobber psykodynamisk mens andre jobber kognitivt?

Noen råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan du bestemme selv.

Men du kan risikere å måtte skifte behandler fordi mange ikke behersker flere teknikker.

Det finnes også terapeuter med dynamisk forståelse som praktiserer fokuserte terapier som går på situasjonen her og nå, og som fokuserer på mestring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Som regel vil en terapeut best beherske én terapeutisk retning, selv om flere har en såkalt eklektisk tilnærming (kombinerer teknikker fra ulike retninger). Den terapiformen som vel i størst grad fokuserer på her-og-nå-situasjonen er eksistensialistisk terapi. Kognitiv terapi har også et her-og-nå-fokus.

Min personlige mening: Kognitiv terapi har et potensiale for (midlertidig) lettelse av spesifikke symptomer, varig endring kan vel også ses noen ganger. Den underliggende teorien for kognitiv er imidlertid lite rafinnert -- forenklet kan man si at man ser på menneskesinnet som en klassisk datamaskinarkitektur.

Informatikkforskere var tidlig ute med å påpeke begrensningene ved en slik rent logikk-basert forståelse -- i dag bruker en langt mer raffinerte modeller innenfor informatikkfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du bestemme selv.

Men du kan risikere å måtte skifte behandler fordi mange ikke behersker flere teknikker.

Det finnes også terapeuter med dynamisk forståelse som praktiserer fokuserte terapier som går på situasjonen her og nå, og som fokuserer på mestring.

Hei!

Jeg har "pure-O" OCD (obsessiv kompulsiv lidelse), og jeg gikk til en psykolog som drev med innsiktsorientert psykoterapi. Dette har vært svært skadelig. For en som lider av tvangs-analysering, er det direkte skadelig å rote i barndommen hele tiden. Det blir som å helle bensin på et bål. De siste 6 årene har jeg ikke tenkt på annet.

Tror kognitiv behandling er mye mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har "pure-O" OCD (obsessiv kompulsiv lidelse), og jeg gikk til en psykolog som drev med innsiktsorientert psykoterapi. Dette har vært svært skadelig. For en som lider av tvangs-analysering, er det direkte skadelig å rote i barndommen hele tiden. Det blir som å helle bensin på et bål. De siste 6 årene har jeg ikke tenkt på annet.

Tror kognitiv behandling er mye mye bedre.

Det burde da terapeuten vite, og ev. henvist deg til en annen behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...