Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!Jeg er en gutt på 26 år som det siste halve året har slitt med litt slim og blod i en ellers helt normal avføring. Har vært hos min fastlege og fikk rekvisisjon til en kolonskopiundersøkelse. Tok blodprøve hos legen min, og senkningen viste 2.Nå er jeg litt bekymret og har følgende, konkrete spørsmål:1. Vil en kronisk tarmbetennelse som Crohn eller Ulcerøs kolitt gi utslag på blodprøver, som f.eks senkning?2. Er normal avføring med litt slim og blod et normalt symptom ved disse tarmlidelsene?3. Hvor sannsynlig er det at en i 20-årene har kreft i tarmen?4. Kan det dreie seg om en mer ufarlig lidelse. I så fall hvilken?Håper på svar.På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk for diagnosene du nevnte er vel også magesmerter? Jeg er ikke helt sikker på om det alltid er slik.

Har du blitt utredet for cøliaki (glutenintoleranse). Blodig og slimete avføring som flyter er typisk for den sykdommen, den er vel en "hyggeligere" diagnose enn de to andre, selv om du må spise glutenfritt resten av livet.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Blod og slim i avføring skal det finnes årsak til. Colonoskopi er viktigste undersøkelse. De to sykdommene du nevner er nok de mest sannsynlige. Slimhinneskader etter eventuelle virusinfeksjoner eller antibiotika-kurer bør også vurderes. Prøver av unormale bakterier i tarmen bør gjøres; særlig om det hele startet etter en diare-episode eller feriereise til "varmere strøk". Tykktarmkreft er lite sannsynlig dersom det ikke er arvelig tendens i familien din. Normale blodprøver vil ikke utelukke noen av disse sykdommene, men vil peke i retning at det ikke er noe virkelig alvorlig..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...