Gessle Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Hei!Jeg er en gutt på 26 år som det siste halve året har slitt med litt slim og blod i en ellers helt normal avføring. Har vært hos min fastlege og fikk rekvisisjon til en kolonskopiundersøkelse. Tok blodprøve hos legen min, og senkningen viste 2.Nå er jeg litt bekymret og har følgende, konkrete spørsmål:1. Vil en kronisk tarmbetennelse som Crohn eller Ulcerøs kolitt gi utslag på blodprøver, som f.eks senkning?2. Er normal avføring med litt slim og blod et normalt symptom ved disse tarmlidelsene?3. Hvor sannsynlig er det at en i 20-årene har kreft i tarmen?4. Kan det dreie seg om en mer ufarlig lidelse. I så fall hvilken?Håper på svar.På forhånd takk. 0 Siter
Trulterufsa Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Typisk for diagnosene du nevnte er vel også magesmerter? Jeg er ikke helt sikker på om det alltid er slik. Har du blitt utredet for cøliaki (glutenintoleranse). Blodig og slimete avføring som flyter er typisk for den sykdommen, den er vel en "hyggeligere" diagnose enn de to andre, selv om du må spise glutenfritt resten av livet. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 18. desember 2004 Skrevet 18. desember 2004 Blod og slim i avføring skal det finnes årsak til. Colonoskopi er viktigste undersøkelse. De to sykdommene du nevner er nok de mest sannsynlige. Slimhinneskader etter eventuelle virusinfeksjoner eller antibiotika-kurer bør også vurderes. Prøver av unormale bakterier i tarmen bør gjøres; særlig om det hele startet etter en diare-episode eller feriereise til "varmere strøk". Tykktarmkreft er lite sannsynlig dersom det ikke er arvelig tendens i familien din. Normale blodprøver vil ikke utelukke noen av disse sykdommene, men vil peke i retning at det ikke er noe virkelig alvorlig.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.