Gå til innhold

Terapi


marlenexxx27

Anbefalte innlegg

Noen snakker om "vitenskapelig beviste" terapiformer som om det var snakk om Guds eget godkjenningsstempel. Det er helt feil. Kognitiv terapi har like mange svakheter som psykodynamisk terapi, de er bare FORSKJELLIGE. Mange ser ut til å ta til seg forskningsresultater helt ukritisk, dette inkluderer Nils som nedenfor omtaler psykodynamisk og kognitiv terapi som henholdsvis "åndfull" og "virksom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne visst hvordan de kan forske på virksomhet av terapi og hvem som deltar i undersøkelsene.

Hvordan måler man et meningsfult liv?

Realsjonen til behandlern og egen motivasjon teller mer en behandlingsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalelsen var knyttet helt konkret til en diagnose.

Antar at det også som ved medisiner er forskjellige ting som hjelper for forskjellige sykdommer. Uttrykket "åndfull" var det heller ikke NHD som førte inn i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne visst hvordan de kan forske på virksomhet av terapi og hvem som deltar i undersøkelsene.

Hvordan måler man et meningsfult liv?

Realsjonen til behandlern og egen motivasjon teller mer en behandlingsform.

Pasienter med samme sykdom deles i grupper og gis forskjellig behandling. Vurdering av effekten regner jeg med gjøres ut fra f.eks. MADRS, (depresjonsgradering). Den enkelte pasients score sammenlignes ved starten av forsøksperioden, ved fullført behandlling og et år etter fullført behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasienter med samme sykdom deles i grupper og gis forskjellig behandling. Vurdering av effekten regner jeg med gjøres ut fra f.eks. MADRS, (depresjonsgradering). Den enkelte pasients score sammenlignes ved starten av forsøksperioden, ved fullført behandlling og et år etter fullført behandling.

Jepp, så rørende enkelt kan man altså forholde seg til den menneskelige eksistens!

Som en psykiater sa til meg en gang; "MADRS er som en temperaturmåler!"

Jadda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så rørende enkelt kan man altså forholde seg til den menneskelige eksistens!

Som en psykiater sa til meg en gang; "MADRS er som en temperaturmåler!"

Jadda!

Det er ikke snakk om å forholde seg til den menneskelige eksistens, men å gjøre valg av terapiform til litt mindre av et sjansespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...