Gå til innhold

50 % Ufør

Gjest jeg lurer på hva som er rett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man da også særfradrag?? halvt særfradrag?

Og hvordan er det med å kunne tjene 1G??

Kan man dette når man er i 50% jobb% (etter 1 år på uføresstønad selvsagt)

Gjest høres litt rart ut
Skrevet

Hvis du tenker å jobbe 50% pluss 1G etter 1 år på 50% uføretrygd hvorfor skal du da søke om 50% uføretrygd i utgangspunktet? Det høres jo ut som du er mer enn 50% arbeidsfør.

Skrevet

Hvis du tenker å jobbe 50% pluss 1G etter 1 år på 50% uføretrygd hvorfor skal du da søke om 50% uføretrygd i utgangspunktet? Det høres jo ut som du er mer enn 50% arbeidsfør.

Vet ikke om G, men det er halvt særfradrag.

Skrevet

Hei, du har vanlig særfradrag for store sykdomsutgifter, dette er ikke knyttet til uførgrad i det hele tatt.

Av særfradrag for ufør har du 50 % fradrag.

Ja, du kan tjene 1 G i tillegg etter 1 år.

Men dobbeltsjekk vedtaket du har fått, det hender de regner dette inn i det beløpet som står at du kan tjene i tillegg til ufør-pensjonen din.

Skrevet

jeg er ikke ufør! Bare lurte på dette jeg!! Min far har vært ufør i mange år, derfor er jeg litt interessert i reglene

Skrevet

Sånn er reglene, merkelige greier spør du meg.

Jeg hadde aldri orket å jobbe og tjent den G'en. Hadde jeg orket det så hadde jeg vel heller kunne vært 80 % ufør

Skrevet

Sånn er reglene, merkelige greier spør du meg.

Jeg hadde aldri orket å jobbe og tjent den G'en. Hadde jeg orket det så hadde jeg vel heller kunne vært 80 % ufør

Det er nok slik at man kan tjene et viss sum (1G) i tillegg til trygden.. Jeg vil tro at det er slik fordi om man i utgangspunktet klarer 50% så kan man spe på litt ekstra når man føler at man klarer dette.

Det er ikke å stikke under en stol at man ikke akkurat lever "fett" på de stønadene man får.. SÅ jeg skjønner godt at man benytter seg av muligheten til å tjene litt ekstra en gang innimellom.. Det er jo ikke mye man kan jobbe..

Det beste ville vel vært å ha en mulighet til å jobbe noen få timer når man følte at man hadde overskudd til dette???

Skrevet

Det er nok slik at man kan tjene et viss sum (1G) i tillegg til trygden.. Jeg vil tro at det er slik fordi om man i utgangspunktet klarer 50% så kan man spe på litt ekstra når man føler at man klarer dette.

Det er ikke å stikke under en stol at man ikke akkurat lever "fett" på de stønadene man får.. SÅ jeg skjønner godt at man benytter seg av muligheten til å tjene litt ekstra en gang innimellom.. Det er jo ikke mye man kan jobbe..

Det beste ville vel vært å ha en mulighet til å jobbe noen få timer når man følte at man hadde overskudd til dette???

Nå er jo jeg like blakk som alle andre på trygd da men synes du kanskje jeg kan få 120% trygd jeg da siden jeg absolutt ikke kan jobbe?

Helt ærlig, jeg mener at er man 100 % ufør så betyr det at man er for dårlig til å jobbe og jeg fatter ikke at man skal ha "lov" til å jobbe en dag i uka. Da er man bare 80% ufør etter min mening.

Jeg skulle gjerne hatt de 50 000 mer i året jeg altså, de hadde jeg sannelig hatt brukt for.

Skrevet

Nå er jo jeg like blakk som alle andre på trygd da men synes du kanskje jeg kan få 120% trygd jeg da siden jeg absolutt ikke kan jobbe?

Helt ærlig, jeg mener at er man 100 % ufør så betyr det at man er for dårlig til å jobbe og jeg fatter ikke at man skal ha "lov" til å jobbe en dag i uka. Da er man bare 80% ufør etter min mening.

Jeg skulle gjerne hatt de 50 000 mer i året jeg altså, de hadde jeg sannelig hatt brukt for.

Nå var jo spm om man kunne tjene litt ekstra hvis man var 50% ufør!!

Er man for syk for å jobbe så er det jo selvsagt klart at man ikke orker å jobbe.. Er man 50% i jobb så er man arbeidsfør, til en viss grad.. Ved å være f.eks. 20% ufør så er man jo "bundet" opp til å jobbe de 80%, Jeg vil tro at det tider er værre enn man er til normalt

Litt klønete skrevet kanskje, men poenget er at hvis en er 50% arbeidsufør så kan man ha muligheter til å få "litt" mer i pungen om man får tilbud om å ta en ekstra dags jobb.

• 2 uker senere...
Gjest osiris
Skrevet

For noen handler dette om noe så enkelt som å kunne være med i lokalpolitikken for eksempel.Det er ofte en liten møtegodtgjøring for slikt. Eller å være kordirigent- for eksempel- eller eksamensvakt. Man behøver ikke stå helt på utsida av samfunnet fordi om man er 50 eller 100% ufør.

Noen har også sykdommer hvor dagsformen varierer sterkt. Revmatikere kan for eksempel fungere brukbart en varm sommer men ikke ha en sjans til å jobbe noe som helst på vinteren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...