sommerferie1365380791 Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Faren og farmoren min ble senile.men ble aldri diagnostisert med Alzheimer.Jeg er en kvinne i 40-årene som føler at jeg blir tiltagende sløv,ukonsentrert og glemsk.Dette skremmer meg!Er det noen tester/blodprøver/undersøkelser man kan ta for å finne ut om man er genetisk disponert for sykdommen ?Kan man gjøre spesielle ting for evnt. å forhindre/forsinke utviklingen av en slik lidelse?Finnes det medisiner? 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Jeg vet bare litt om dette gjennom en venninne. Men ja, det fins medisiner nå som ikke fantes før. Det bremser utviklingen av sykdommen. Og ja, det fins blodprøver du kan ta. Men det er spesielle prøver som en hvilken som helst fastlege ikke finner på av seg sjøl å ta. Så du må be spesielt om det. Ellers er det jo mange grunner til å bli ukonsentrert og glemsk, men det vet du sikkert. Psykiske årsaker, stress, underliggende depresjoner osv. Når det er sagt, så var det det min venninne trodde hun led av (depresjon), men hun viste seg altså å ha Alzheimer. Hun tar medisiner og fungerer veldig bra. 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Det blir konstatert som hvite flekker i hjernen på mr og sikker noen andre tester 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 18. desember 2004 Skrevet 18. desember 2004 Mest sannsynlige årsak i ditt tilfelle er kanskje depresjon/stress/slitenhet. Tidlig Alzheimer kan evt. diagnostiseres med spesielle spørretester hos legen din, samt en CT av hjernen. Daglig inntak av tran, E-vitaminer, C-vitaminer og ginseng har vist seg gunstig. Det finnes også helt spesifikke medisiner mot Alxheimer f.eks Aricept, men da må sikker diagnose være stilt. Snakk åpent med legen din, og tenk nøye gjennom de alternative diagnosene jeg nevnte kan være årsak i ditt tilfelle. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.