Gå til innhold

Alzheimer

sommerferie1365380791

Anbefalte innlegg

sommerferie1365380791
Skrevet

Faren og farmoren min ble senile.men ble aldri diagnostisert med Alzheimer.Jeg er en kvinne i 40-årene som føler at jeg blir tiltagende sløv,ukonsentrert og glemsk.Dette skremmer meg!Er det noen tester/blodprøver/undersøkelser man kan ta for å finne ut om man er genetisk disponert for sykdommen ?Kan man gjøre spesielle ting for evnt. å forhindre/forsinke utviklingen av en slik lidelse?Finnes det medisiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet bare litt om dette gjennom en venninne. Men ja, det fins medisiner nå som ikke fantes før. Det bremser utviklingen av sykdommen.

Og ja, det fins blodprøver du kan ta. Men det er spesielle prøver som en hvilken som helst fastlege ikke finner på av seg sjøl å ta.

Så du må be spesielt om det.

Ellers er det jo mange grunner til å bli ukonsentrert og glemsk, men det vet du sikkert. Psykiske årsaker, stress, underliggende depresjoner osv.

Når det er sagt, så var det det min venninne trodde hun led av (depresjon), men hun viste seg altså å ha Alzheimer. Hun tar medisiner og fungerer veldig bra.

Skrevet

Det blir konstatert som hvite flekker i hjernen på mr og sikker noen andre tester

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Mest sannsynlige årsak i ditt tilfelle er kanskje depresjon/stress/slitenhet. Tidlig Alzheimer kan evt. diagnostiseres med spesielle spørretester hos legen din, samt en CT av hjernen. Daglig inntak av tran, E-vitaminer, C-vitaminer og ginseng har vist seg gunstig. Det finnes også helt spesifikke medisiner mot Alxheimer f.eks Aricept, men da må sikker diagnose være stilt. Snakk åpent med legen din, og tenk nøye gjennom de alternative diagnosene jeg nevnte kan være årsak i ditt tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...