Gå til innhold

Er dette lov?


Soria

Anbefalte innlegg

Kan de underlegge meg tvang når det gjelder å gi medisiner hjemme. Altså at de må få se at jeg tar dem ellers får jeg ikke medisinene? Kan de gjøre det når jeg ikke er psykotisk og uten å fortelle meg om jeg er underlagt en eller annen tvangsparagraf?

Jeg gikk med på dette frivillig for en uke siden eller mer, men har nå sagt at jeg ikke vil det mer. Kan de da bare nekte meg emdisinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg antar at det gjelder reseptbelagt medisin.

Som lege og reseptutsteder kan jeg sette vilkår for å la deg få medisinen. F.eks. kan jeg bestemme at du bare skal få dosen din for to dager av gangen på apoteket om jeg er redd for at du tar en overdose om du får mange av gangen.

Det samme gjelder dersom jeg er redd for at du samler opp medisin med tanke på overdose. Jeg kan da sette som krav at du skal ta den i andres påsyn.

Dette er ikke for å være vrang eller for å krenke deg, men for å beskytte deg mot destruktive krefter som kan dukke opp i deg og skade deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det gjelder reseptbelagt medisin.

Som lege og reseptutsteder kan jeg sette vilkår for å la deg få medisinen. F.eks. kan jeg bestemme at du bare skal få dosen din for to dager av gangen på apoteket om jeg er redd for at du tar en overdose om du får mange av gangen.

Det samme gjelder dersom jeg er redd for at du samler opp medisin med tanke på overdose. Jeg kan da sette som krav at du skal ta den i andres påsyn.

Dette er ikke for å være vrang eller for å krenke deg, men for å beskytte deg mot destruktive krefter som kan dukke opp i deg og skade deg.

Men må det ikke en eller annen tvangsparagraf til for at dette skal være lov.

Jeg kunne nekte dette for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må det ikke en eller annen tvangsparagraf til for at dette skal være lov.

Jeg kunne nekte dette for et par år siden.

Kan de forresten kreve å få lukte på pusten min før de gir medisinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de forresten kreve å få lukte på pusten min før de gir medisinene?

Jeg er enig med NHD at de kan sette visse krav for at du skal få medisinene dine. Det er jo psykiateren/legen som har ansvaret for at det går bra (og du da selvfølgelig), men han føler seg nok ansvarlig.

Men jeg er litt usikker på hva du mener. Ble litt i tvil om de presser deg til å ta medisiner du ikke vil ta? I så fall så ville jeg svare deg annerledes.

Jeg ble faktisk nektet medisiner i det hele tatt en periode jeg, fordi jeg på forhånd hadde spart om noen av de (og innrømmet det). Så de har lov til å nekte og stille krav før du får piller ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...