Gå til innhold

Gammelt og nytt karaktersystem på universitet og høgskoler

Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg at universitet og høgskoler har gått over til bokstavkarakterer, og at A er beste karakter.

Men hvor langt ut i alfabetet går skalaen? Stryker man på F? Og er både A og B laud, eller er betegnelsene laud og haud rett og slett borte?

Med tallsystemet hadde man jo hele desimalrekken å ta av, så med det nye systemet kan det vel være en viss forskjell på en B og en B.

På forhånd takk for svar.

Fortsetter under...

Jeg er en annen

Jeg vil tro at man er innenfor laud med en B, men er ikke helt sikker – skalaene varierer mellom fakultetene. F.eks. er en A på matematisk-naturvitnekskapelig

Systemet er idiotisk og fører INGENTING godt med seg; det er heller ikke snakk om en internasjonal skala. Og som du sier, forskjellen mellom karakterene forsvinner. Man kan ikke skille en A i geniklassen fra en "såvidt-A". På profesjonsstudiet i psykologi har man måttet innføre loddtrekning for å skille søkerne sida karakterene nå er for like til å gi grunnlag for dette.

Jeg vil tro at man er innenfor laud med en B, men er ikke helt sikker – skalaene varierer mellom fakultetene. F.eks. er en A på matematisk-naturvitnekskapelig

Systemet er idiotisk og fører INGENTING godt med seg; det er heller ikke snakk om en internasjonal skala. Og som du sier, forskjellen mellom karakterene forsvinner. Man kan ikke skille en A i geniklassen fra en "såvidt-A". På profesjonsstudiet i psykologi har man måttet innføre loddtrekning for å skille søkerne sida karakterene nå er for like til å gi grunnlag for dette.

Heilt samd med deg.

Idiotisk endring som skil altfor dårleg mellom prestasjonane, og som ikkje inspirerer så veldig...

Heilt samd med deg.

Idiotisk endring som skil altfor dårleg mellom prestasjonane, og som ikkje inspirerer så veldig...

jeg tenker å forbedre en karakter etter gammel karakterskala. men hvordan i all verden kan jeg vite om jeg har forbedret det når det er ny karakterskala. La oss si at jeg hadde en karakter på 2,6 og får en B etter forbedring. er den karakteren bedre da? Eller må jeg ha en A for å vite om jeg har forbedret den?

blir ikke så motivert til å ta opp igjen den eksamenen da

Annonse

jeg tenker å forbedre en karakter etter gammel karakterskala. men hvordan i all verden kan jeg vite om jeg har forbedret det når det er ny karakterskala. La oss si at jeg hadde en karakter på 2,6 og får en B etter forbedring. er den karakteren bedre da? Eller må jeg ha en A for å vite om jeg har forbedret den?

blir ikke så motivert til å ta opp igjen den eksamenen da

Ja, det er også eit problem.

Dustereform.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...