Gjest tottlå Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Nå begynner det å bli "gruele teit"!!! Den gode gammle 7- arma lysestaken er på god vei ut fra de norske hjem! De blir erstattet med europris og bohus sine "7-arma lysestaker", som faktisk ikke er 7-armet, men ofte både 10- og 20- armet!! Jeg har også lagt merke til at de stadig kommer i nye varianter, som hjerteformet og sikk-sakk formet! Jeg tror ikke folk vet bakgrunnen til den 7-arma lysestaken. Det er et jødisk symbol, så vidt jeg vet!! Symbolikken forsvinner mer og mer fra julen, synes jeg. Vi blir mer opptatt av "massiv" pynting, rådyre presanger og ikke minst JULESTRESSET! Hvorfor kan vi ikke sette oss tilbake å nyte førjulstiden og vite HVORFOR vi feirer jul!!! mvh 0 Siter
fyrlykt Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Det tror jeg er mest opp til oss selv, vi må ha mot til å holde igjen når handelsstanden finner på stadig nye ting for å loppe oss for penger. For noen år siden skulle plutselig jula være blå, alt det røde skulle byttes ut med blått. Helt teit, men mange gikk på! Så har vi den massive pyntingen, første gang jeg så et hus med advenstsstjerne i to vindu holdt jeg på å le meg skakk, nå er det stjerner og 7-armede lysestaker i alle vindu, juletre med lys på veranda og i hage, selvlysende julenisser og reinsdyr og lyskjeder som sikkert kunne nådd rundt jorda mange ganger hvis vi la de etter hverandre. Jeg begynner å bli såpass sta og egen at jeg nekter å henge på denne karusellen. Stjerna i vinduet er det mange minner ved, min veranda og min hage er totalt blottet for julelys, den dagen du ser sånt hos meg har naboen spilt meg et puss!! Si nei - dess fler vi er jo bedre. Jeg har forresten ikke bakt en eneste julekake ennå, men jeg er overbevist om at jul blir det, og den blir minst like trivelig som jula i fjor. Barne mine vet også hvorfor vi feirer jul. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Hvor er sammenhengen mellom jødedom og jul? 0 Siter
Gjest syns det er flott Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Det tror jeg er mest opp til oss selv, vi må ha mot til å holde igjen når handelsstanden finner på stadig nye ting for å loppe oss for penger. For noen år siden skulle plutselig jula være blå, alt det røde skulle byttes ut med blått. Helt teit, men mange gikk på! Så har vi den massive pyntingen, første gang jeg så et hus med advenstsstjerne i to vindu holdt jeg på å le meg skakk, nå er det stjerner og 7-armede lysestaker i alle vindu, juletre med lys på veranda og i hage, selvlysende julenisser og reinsdyr og lyskjeder som sikkert kunne nådd rundt jorda mange ganger hvis vi la de etter hverandre. Jeg begynner å bli såpass sta og egen at jeg nekter å henge på denne karusellen. Stjerna i vinduet er det mange minner ved, min veranda og min hage er totalt blottet for julelys, den dagen du ser sånt hos meg har naboen spilt meg et puss!! Si nei - dess fler vi er jo bedre. Jeg har forresten ikke bakt en eneste julekake ennå, men jeg er overbevist om at jul blir det, og den blir minst like trivelig som jula i fjor. Barne mine vet også hvorfor vi feirer jul. Jeg syns det er kjempekoselig med masse lys både ute og inne. Skjønner ikke at det skulle være noe å hisse seg opp over. Litt lys ute i mørketiden lyser opp. Er såå trist å gå turer om kvelden hvis ikke. Jamuar når alle har pakket bort julelysene er forferdelig trist. At noen monterer hele huset fullt av lys, syns jeg bare er morro. Hvorfor skal vi alle være så like. Det er liksom "in" å ikke like det andreliker., det gjør oss på en måte bedre enn de andre... Hver jul så er det samme duskusjonen her inne, hvor "harry" det er med julestæsjet folk bruker. Sannheten er vel kanskje at uansett hvor lite en har så er det enkelte som mener man har for mye. Og hvorfor skal vi ikke kunne pynte litt og kose oss i jula? 0 Siter
Gjest fandensoldemor Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Jeg syns det er kjempekoselig med masse lys både ute og inne. Skjønner ikke at det skulle være noe å hisse seg opp over. Litt lys ute i mørketiden lyser opp. Er såå trist å gå turer om kvelden hvis ikke. Jamuar når alle har pakket bort julelysene er forferdelig trist. At noen monterer hele huset fullt av lys, syns jeg bare er morro. Hvorfor skal vi alle være så like. Det er liksom "in" å ikke like det andreliker., det gjør oss på en måte bedre enn de andre... Hver jul så er det samme duskusjonen her inne, hvor "harry" det er med julestæsjet folk bruker. Sannheten er vel kanskje at uansett hvor lite en har så er det enkelte som mener man har for mye. Og hvorfor skal vi ikke kunne pynte litt og kose oss i jula? Nei fy faen!! la oss beholde noen tradisjoner iallefall. Vi er nok amerkanisert som vi er! 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Nei fy faen!! la oss beholde noen tradisjoner iallefall. Vi er nok amerkanisert som vi er! Så det å like tradisjoner er ikke-amerikansiert. Har aldri opplevd noe så opptatt av tradisjoner og røtter som amerikanere. 0 Siter
Gjest dudass Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Så det å like tradisjoner er ikke-amerikansiert. Har aldri opplevd noe så opptatt av tradisjoner og røtter som amerikanere. Ja, men vi har norske tradisoner å ta vare på. Vi trenger ikke å adoptere deres tradisjoner. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Ja, men vi har norske tradisoner å ta vare på. Vi trenger ikke å adoptere deres tradisjoner. Det finnes ikke amerikanske tradisjoner, de har tatt med seg tradisjoner fra sitt opprinnelsesland og videreutviklet dem. Se f.eks. på 17. mai feiringen i Brooklyn. 0 Siter
Gjest Big Mac Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Det finnes ikke amerikanske tradisjoner, de har tatt med seg tradisjoner fra sitt opprinnelsesland og videreutviklet dem. Se f.eks. på 17. mai feiringen i Brooklyn. "Det finnes ikke amerikanske tradisjoner," Hm... thanksgiving? 0 Siter
fyrlykt Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Jeg syns det er kjempekoselig med masse lys både ute og inne. Skjønner ikke at det skulle være noe å hisse seg opp over. Litt lys ute i mørketiden lyser opp. Er såå trist å gå turer om kvelden hvis ikke. Jamuar når alle har pakket bort julelysene er forferdelig trist. At noen monterer hele huset fullt av lys, syns jeg bare er morro. Hvorfor skal vi alle være så like. Det er liksom "in" å ikke like det andreliker., det gjør oss på en måte bedre enn de andre... Hver jul så er det samme duskusjonen her inne, hvor "harry" det er med julestæsjet folk bruker. Sannheten er vel kanskje at uansett hvor lite en har så er det enkelte som mener man har for mye. Og hvorfor skal vi ikke kunne pynte litt og kose oss i jula? Pynt du hvis du føler for det. Jeg synes ikke det er flott så jeg velger å ikke pynte. 0 Siter
ariadne Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Årsakene til at vi feirer jul er forskjellige. Det er blant annet en fortsettelse av gamle, hedenske skikker. Jeg feirer jul, men jeg feirer ikke Jesu fødselsdag, ei heller feirer jeg hanukkah. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Årsakene til at vi feirer jul er forskjellige. Det er blant annet en fortsettelse av gamle, hedenske skikker. Jeg feirer jul, men jeg feirer ikke Jesu fødselsdag, ei heller feirer jeg hanukkah. Da har du vel ikke nisser, eller stjerner eller gaver heller da? 0 Siter
ariadne Skrevet 18. desember 2004 Skrevet 18. desember 2004 Da har du vel ikke nisser, eller stjerner eller gaver heller da? Det er nettopp det jeg har. 0 Siter
Gjest KariKruskakli. Skrevet 18. desember 2004 Skrevet 18. desember 2004 Jeg synes det viktigere ting å bry seg om, enn at lysestaken har 7, 8 eller 9 armer. 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 18. desember 2004 Skrevet 18. desember 2004 Da har du vel ikke nisser, eller stjerner eller gaver heller da? Både julenissen og julestjerner er religiøse symboler... 0 Siter
Gjest Eizoze Skrevet 18. desember 2004 Skrevet 18. desember 2004 Det er nettopp det jeg har. Da så. Både julenissen og julestjerner er religiøse symboler... 0 Siter
ariadne Skrevet 18. desember 2004 Skrevet 18. desember 2004 Da så. Både julenissen og julestjerner er religiøse symboler... Kan du forklare hvordan julenissen er et religiøst symbol, og hvilken religion den representerer? 0 Siter
noami Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Hvor er sammenhengen mellom jødedom og jul? Hm, 7armet lystestake er mer et jødisk symbol ja, har det noe med hanukkah å gjøre? Den er jo ferdig nå er den ikke, men sammenfaller litt med advent? ellernoe sånt? Iallefall så mener jeg å huske den figurerer i bibelen og da, men ikke sånn direkte med jesus da...(men så bruker jo jødene det gamle testamente og da og det var vel der det stod) 0 Siter
ariadne Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Hm, 7armet lystestake er mer et jødisk symbol ja, har det noe med hanukkah å gjøre? Den er jo ferdig nå er den ikke, men sammenfaller litt med advent? ellernoe sånt? Iallefall så mener jeg å huske den figurerer i bibelen og da, men ikke sånn direkte med jesus da...(men så bruker jo jødene det gamle testamente og da og det var vel der det stod) http://www.holidays.net/chanukah/menorah.html Ikke vet jeg. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 19. desember 2004 Skrevet 19. desember 2004 Jul er ikke en jødisk tradisjon. Dessuten er ikke den sjuarmede staken så god og gammel i norsk tradisjon som du vil ha det til. Hva med å lese seg litt opp før man blir oppbragt? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.