Gå til innhold

Hvordan bli flinkere til å stå på for seg selv


Gjest YY27

Anbefalte innlegg

Hei,

Et enkelt spørsmål som sikkert ikke har noen enkel løsning. Føler at jeg lar andre overkjøre meg hele tiden enten fordi jeg ikke tør si ifra eller at jeg føler at jeg ikke orker alt maset, og sikkert uansett kommer til å gi meg dersom de setter ut et "motangrep". Skulle ønske at jeg hadde lettere for å si ifra. Tenker f.eks. på noen som har lånt noe, så må en mase for å få det tilbake? Hva skal jeg si i en slik situasjon. En annen er naboer som bråker? Slike ting?Hvordan bli modigere rett og slett? Føler at jeg lar meg overkjøre hle tiden, og det hjelper jo ihvertfall ikke på selvfølelsen.

Har lurt på om det vil hjelpe å drikke seg full? Men det er jo ikke noen varig løsning. Bruker SSRI men de ser ikke ut til å hjelpe særlig på det...

Noen som har noen råd eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er jo ikke noen ekspert men jeg kan gi deg noen tanker.

prøv å ikke gape over for mye på en gang. Hva med å konsentrere seg om dette med å si ifra hvis noen har lånt noe av deg i første omgang.Husk at folk som overkjører andre som regel ikke er så sårbare for kritikk heller. Er det noen du kjenner som er flinke til å si ifra? Kan du prøve å herme litt etter dem?. Se litt hvilke metoder de bruker

Ofte kan dramagrupper eller teater være et fint bidrag til å øve seg på slike ting. Vet om noe som heter psykodrama, men har ingen erfaring med det selv. Du kan jo også stå foran speilet mens du øver deg på å si det du skal.

Husk at det tar en stund å endre atferdsmønster, derfor skal en ikke prøve alt på en gang. Og husk Roma ble ikke bygd på en dag heller. Hva med å gi deg selv en gave hver gang du har måttet konfrontere noen med noe?. I begynnelsen vil det nok være ubehagelig men du kan unne seg selv noe etterpå. Jeg har iallefall benyttet meg av slike teknikker. Men jeg er langt fra utlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...