Gå til innhold

Rød og irritert hud ytterst på forhud, barn 3,5 år.

Anbefalte innlegg

Min sønn på 3,5 år har den siste tiden tisset i buksene, selv om han i 5 måneder ikke har brukt bleie annet enn om natten. Jeg tror at han dessverre i barnehagen ikke alltid har blitt skiftet til tørt tøy med en gang etter at han har tisset i buksene, og at han derfor har gått med våt underbukse/bukse unødig lenge. I løpet av siste uke har den ytterste delen av hans forhud blitt mer og mer hoven, rød og ser veldig irritert ut. Det ser ikke ut til at han synes det er vondt å tisse, men noe er helt klart galt. Kan det være irritasjon av kontakt med urin?Hva gjør jeg?

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

dette er relativt vanlig. I enkelte tilfelle kan forhuden være vanskelig å trekke tilbake pga hevelse og stramming av forhuden. I disse tilfelle kan man kjøpe en sprøyte (uten nål), og skylle godt (spyle) under forhuden for renhold, og deretter bruke kloramfenikol øyesalve (som også har en lang "spiss", som gjør det mulig å få salve inn under en hoven forhud.

I ditt tilfelle høres det kanskje ut som det er utsiden av forhuden som er mest hoven og eksematisert. Dette skyldes sannsynligvis fuktighet og urin mot huden. Resultatet er en eksemreaksjon. Kjøp hydrokortison på apoteket og smør på en uke eller to.

Blir det ikke bra på denne måten må du nok ta en tur til fastlegen, for det kan være du trenger en kortisonkrem med noe mer futt i.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...