Gå til innhold

NHD - kamerat med aggresjon og innelukking


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Vi har et vennepar som sliter voldsomt nå. I tillegg til ordinære kommunikasjonstrøbbel, har han sannsynligvis behov for en eller annen form for behandling. Utad ser alt bra ut, jobben skjøttes 110% og i de fleste sammenhenger på fritida er han aktiv, morsom og utadvant. Vi som kjenner ham godt, har imidlertid flere ganger sett et tungsinn, som han prøver å skjule når han er sammen med oss. Kona har fortalt at han i lange perioder (1-2 uker) kan la være å snakke til henne hjemme. Han har som regel en unnskyldning hvis mannen min ber ham med på noe (kino, fjelltur mm), selv om han trives sammen med oss.

I tillegg til denne depressive (?) siden, har han, ifølge kona, et voldsomt sinne. Han kan eksplodere av småting. Når han har roet seg (sovet eller kjørt en tur), vil han ikke snakke om det som skjedde. Dette har pågått i mange år, men økt på i sommer og høst.

Det er skikkelig krise for denne familien. Han vil ikke ha hjelp fra noen utenforstående. Hun skal snakke med fastlegen til uka. Hvordan skal hun, eller vi som venner, gå frem for å få overtalt ham til å få hjelp? Hva tror du ville fungere best: fastlege, psykolog eller familieterapeut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er en typisk depresjon hos en ressurssterk mann. Både det depressive og det irritable/aggressive kan forklares av depresjonen.

Familieterapeut er ikke det han skal ha (i første omgang).

Jeg vil anbefale at han starter hos fastlegen. Denne vil sannsynligvis henvise han til psykologisk behandling og evt gi antidepressiva i tillegg. Det er umulig for meg å vite noe om denne depresjonen i hovedsak skyldes konflikter/vansker i livet eller om den i hovedsak skyldes biologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en typisk depresjon hos en ressurssterk mann. Både det depressive og det irritable/aggressive kan forklares av depresjonen.

Familieterapeut er ikke det han skal ha (i første omgang).

Jeg vil anbefale at han starter hos fastlegen. Denne vil sannsynligvis henvise han til psykologisk behandling og evt gi antidepressiva i tillegg. Det er umulig for meg å vite noe om denne depresjonen i hovedsak skyldes konflikter/vansker i livet eller om den i hovedsak skyldes biologi.

Takk for raskt svar.

Har du noen gode råd i forhold til å prøve å overtale ham til å bli med til legen? Han er ikke typen til å ville innrømme at han trenger hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for raskt svar.

Har du noen gode råd i forhold til å prøve å overtale ham til å bli med til legen? Han er ikke typen til å ville innrømme at han trenger hjelp...

Jeg ville fått han til å se ulempene som nåværende sinnstemning fører med seg for han selv og de han er glad i.

Er det slik han vil ha livet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...