Gå til innhold

Hvordan beregnes bidrag til barn over 18 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er samboer med moren til en jente som snart fyller 18 år. Moren får bidrag for jenta i dag, men når hun om en måned fyller 18 år så vil hun motta bidrag selv fra sin far, men så er faren og datteren uening om hvordan bidraget skal beregnes? I dag mottar moren kr 2390,- pr.mnd. til datteren. Faren har ganske god inntekt og har tilbudt sin datter kr 600,- pr.mnd. og vil tvinge sin datter til å skrive under en privat avtale mellom dem. Dette ønsker ikke datteren å gjøre da hun vil at trygdeetaten skal beregne hva som skal betales. Jeg som samboer og sidelinjesitter har blitt frustrert over dette da det mellom far og datter har oppstått tildels store konflikter, og faren har involvert meg i dette noe jeg faktisk synes er ubehagelig. Moren har ingen inntekt, kun studielån(vi er begge studenter og har flere år igjen) og hun har en mindreårig datter til med samme far pluss at vi har en datter sammen. Jenta ønsker ikke annet enn at det hun skal få må være riktig. I tillegg er det slik at faren sluttet for noen år siden å ha barna hos seg. Så det jeg da lurer på er hvordan er det slike bidrag beregnes etter fylte 18 år. Tilslutt så er det vel ikke penger alt dreier seg om. Jeg trodde familie og barn hadde større fokus enn som så?

Skrevet

Hei. Såvidt jeg vet så skal beløpet fortsatt være det samme, dvs bergenes utifra hans inntektsgrunnlag bare det at pengene da går til din samboers datter. KOntakt trygdekontoret for å få det bekreftet + evt hør hva hun må gjøre for å få pengene sendt til seg og ikke til moren lenger.

Privat avtale kan vel lages men synes 600 var i det minste laget ja. Forklar at din samboers datter med hans bidrag da feks forventes å betale for klær, busskort og lommepenger selv i og med at dere er studenter selv..? Evt muligens kommer til å bidra med litt for mat om hun fortsatt bor hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...