Gå til innhold

Eksamenjuks, eller?

Anbefalte innlegg

Gjest tar jeg feil?
Skrevet

Dette lurer jeg på: Som student ved universiteter og høyskoler må det vel kreves at man behersker data og skriving, dette som jo er en viktig del av oppgaveskriving og læring ellers i studietiden? Når så en student ikke har hverken innsikt i oppsett, ikke kan bruke data eller vil lære seg det, eller sette seg inn i andre forhold ved oppgaveskriving, er det da "juks" når studenten foretar en håndskrevet kladd og lar andre skrive oppgaven på data med oppsett og det hele?

Skrevet

Kommer vel an på hva vedkommende studerer? Er det et fag som ikke har noe spesifikt med datakunnskaper å gjøre, så oppfatter ikke jeg det som juks, i alle fall. Studerer man derimot informatikk eller info. vit. stiller saken seg litt annerledes. Men det kan man jo knapt studere hvis man ikke klarer å skrive en oppgave i Word engang...

Skrevet

Tror dette er helt OK så fremt det ikke er dataferdigheter det er eksamen i.

For noen år siden, før alle fikk data, tjente vi studenter som behersket touch-metoden og hadde tilgang til skrivemaskin noen ekstra-kroner på å skrive oppgaver for andre studenter.

Skrevet

Du får nok ikke lov til det på en eksamen som holdes på universitetet, men ved en hjemme-eksamen er vel alle hjelpemidler tillatt, er det ikke?

Skrevet

Du får nok ikke lov til det på en eksamen som holdes på universitetet, men ved en hjemme-eksamen er vel alle hjelpemidler tillatt, er det ikke?

Alt annet enn at noen skriver oppgaven for seg. Dersom en skriver kladden selv og noen andre fører den inn, så er det ikke kladd. Innføreren må derfor ikke endre på oppgaven.

Som regel er det oppgitt max sideantall eller max ord for oppgaven, så en sparer ikke så mye tid heller.

Jeg hadde ikke tatt det for juks.

Skrevet

Om det er hjemmeeksamen så kan det neppe regnes som juks. Vet også om noen tilfeller hvor studenter som feks har brukket armen har fått noen til å skrive på data for seg på eksamen. Så det går ann!

Gjest tar jeg feil?
Skrevet

Kommer vel an på hva vedkommende studerer? Er det et fag som ikke har noe spesifikt med datakunnskaper å gjøre, så oppfatter ikke jeg det som juks, i alle fall. Studerer man derimot informatikk eller info. vit. stiller saken seg litt annerledes. Men det kan man jo knapt studere hvis man ikke klarer å skrive en oppgave i Word engang...

For å gi et litt bedre bilde av det jeg spør om. Det er et minimumskrav at man kan så mye data at oppgaver og slikt skal en kunne skrive sjøl. Det legges vekt på oppsett og hvordan oppgaven er skrevet samt utforming av innlevering ved karaktersetting.

Gjest tar jeg feil?
Skrevet

For å gi et litt bedre bilde av det jeg spør om. Det er et minimumskrav at man kan så mye data at oppgaver og slikt skal en kunne skrive sjøl. Det legges vekt på oppsett og hvordan oppgaven er skrevet samt utforming av innlevering ved karaktersetting.

Skrevet

Det høres ut som standardkrav ved en hjemmeeksamen eller innlevering av oppgave.

Det er alltid krav om spesifikk skriftstørrelse, linjeavstand, avsnitt og inndeling av kapitler. Dette er ikke en test av datakunnskaper, men for å gjøre oppgaven oversiktelig.

Det vil altså være den som skriver kladden som må dele inn oppgaven i avsnitt og kapitler, samt sørge for at overskrifter skrives store bokstaver der den skal det, og små bokstaver der det er riktig.

Jeg mener fortsatt ikke at det er juks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...