Gå til innhold

Lamictal mot begynnende mani og tvang?


Gjest min søster sliter

Anbefalte innlegg

Gjest min søster sliter

Søsteren min har bipolar lidelse, har hatt mange langvarige sykdomsperioder de senere årene. Hun får litium (serumkons. ca 0.9), zyprexa 10 mg og Lamictal 350mg (serumkonsentrasjon er 24). Begynte med Lamictal for ca 6 måneder siden og samtidig ble cipramil og rivotril gradvis fjernet.

Hun har hatt en ganske bra periode nå, men begynner å bli dårlig igjen. Hun har masse "tankekjør", begynner å få tendenser til tvangstanker og - handlinger, og klarer ikke å utsette ting eller la være å kverne på det samme om og om igjen. Psykiateren hennes sier at hun vurderer dette som en begynnende mani, og vil derfor øke lamictal. Søsteren min er litt forundret, da hun selv foreslo en økning av zyprexa, men psykiateren holder på sitt.

Det hører med til historien at hennes psykiater ikke er den som har startet opp hverken lamictal eller zyprexa, da hun selv sier hun er lite oppdatert på nyere medisintyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her er nok søsteren bedre oppdatert en psykiateren :-(

Hun bør holde Lamictalen konstant og øke Zyprexa til 15 mg (evt mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...