Gå til innhold

Hva er paranoid?


deprimert med mange tanker

Anbefalte innlegg

deprimert med mange tanker

Vi er delt inn i følelser og fornuft.

Mine følelser sier meg at diverse mennesker har negative tanker og følelser om meg selv om de oppfører seg akkurat som før. Jeg legger merke til småting de sier og gjør og i mine tanker og følelser tolker jeg det negativt.

Min fornuft sier meg at dette er noe jeg bare innbiller meg.

Mine følelser får meg til å trekke meg unna disse menneskene (som inkluderer mine søsken, mine kolleger, barnas lærer) og kun treffer de når jeg er helt nødt.

Er jeg paranoid og har vrangforestillinger om de som før har stått meg nær eller må fornuften også svikte før man kan kalle det paranoia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaptein Miki

Jeg regner med at du projiserer dine egne depressive tanker og følelser over på de andre,slik at det virker som om det er de som har dem overfor deg.Selv er jeg verdensmester i projeksjon når jeg er deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deprimert med mange tanker

Jeg regner med at du projiserer dine egne depressive tanker og følelser over på de andre,slik at det virker som om det er de som har dem overfor deg.Selv er jeg verdensmester i projeksjon når jeg er deprimert.

Den muligheten har jeg ikke tenkt på. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feminina_26

Jeg regner med at du projiserer dine egne depressive tanker og følelser over på de andre,slik at det virker som om det er de som har dem overfor deg.Selv er jeg verdensmester i projeksjon når jeg er deprimert.

Er visst ikke så bra på fremmedord jeg.. Hva betyr det å projisere eller hva det var..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaptein Miki

Er visst ikke så bra på fremmedord jeg.. Hva betyr det å projisere eller hva det var..?

Det betyr vel noe sånt som å overføre eller kaste over på.Et kjent begrep i psykologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man kan si at du har paranoide symptomer selv om du med fornuften vet/antar at følelsene liksom tar feil.

Dersom du også med fornuften mener at folk er ute etter deg, er du ikke bare paranoid, da er du psykotisk.

Jeg håper at du tar følelsene dine på alvor, de gir deg viktig informasjon. Men følelser gir informasjon om DEG SELV, ikke så mye om ANDRE. Derfor er det viktig at fornuften er kobla inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver på en tydelig måte en kjent problemstilling. Det er slitsomt når man tror at også de nære er ute etter en, at man ikke er ønsket eller at de vil straffe deg. Det er når man er deprimert man har best bruk for støtte og omsorg fra den nærmeste krets, og da er det et paradoks at man tror disse er "fiender". Selv er jeg blitt godt hjulpet vekk fra disse vrangforestillingene med samtaleterapi og Trilafon. Jeg opplever det virkelig som et "før-og-etter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...