Gå til innhold

Posten mister monopolet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svada!

Privatisering betyr at i tillegg til å betale det samme som før, må vi nå også betale for at et privat firma skal tjene til profitt.

Som sagt - å ha "3" ganger så mange ansatte for å distribuere den samme posten er åpenbart dyrere.

Med vennlig hilsen

Posten har allerede en enorm profitt som knapt et privat firma kan drømme om. Allikevel sier de opp ansatte for at profitten skal bli større.

Skrevet

Men staten får i hvert fall intekter ved skatt, den arbeidsløse noe å gjøre og staten slipper å betale ut arbeidsledighetstrygd.

Dessuten tror jeg at alle har bedre av å jobbe enn å gå arbeidsløse i en lang periode

Men portoprisene må isåfall øke 3 ganger!

Uansett vil det være langt mere fornuftig de kan gjøre enn å levere post 3 ganger daglig til alle hus i Norge. De kunne f. eks. gjøre noe for funksjonshemmede, eldre, skoleelever, osv. med de samme pengene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det fungerte iallefall når man gjorde det med telenor. Jeg ser ingen grunner til at det ikke skal fungere med posten også.

Hei,

Hva fungerte med Telenor?

Utstyret som man bruker i tele-verdenen har utviklet seg på samme måte som datamaskinene. Selvsagt er det bedre i år 2004 enn i 1980.

Forsøk å huske hvilken PC du brukte i 1980. Utviklingen innen telekommunikasjon har vært like stor.

Dessuten, hva er poenget med å sette opp 2 forskjellige GSM-nett som dekker hele Norge? Det er bare bortkastet, når ett nett ville virket like godt.

Og med posten er det enda verre. Hva er poenget med å ha 3 ganger så høy porto, fordi vi skal ha 3 post-leveranser per dag?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men portoprisene må isåfall øke 3 ganger!

Uansett vil det være langt mere fornuftig de kan gjøre enn å levere post 3 ganger daglig til alle hus i Norge. De kunne f. eks. gjøre noe for funksjonshemmede, eldre, skoleelever, osv. med de samme pengene.

Med vennlig hilsen

Ved konkuranse tror jeg ikke portoprisene ville stige, heller synke.

Joda, jeg er helt enig om at pengene burde vært fordelt på en helt annen måte men nå snakket jeg faktisk om arbeidsledige for en gangs skyld :o)

Skrevet

Posten har allerede en enorm profitt som knapt et privat firma kan drømme om. Allikevel sier de opp ansatte for at profitten skal bli større.

Isåfall er det et flott bevis for at staten (dvs. demokratiet) bør pålegge dem å senke prisene.

Det er bare ingen som helst grunn til å anta at bare fordi det blir privat-eid så får kundene noe bedre service eller lavere priser. Det er politisk propaganda.

Har du fulgt med på togprivatiseringen i Storbritannia eller Danmark?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ved konkuranse tror jeg ikke portoprisene ville stige, heller synke.

Joda, jeg er helt enig om at pengene burde vært fordelt på en helt annen måte men nå snakket jeg faktisk om arbeidsledige for en gangs skyld :o)

Men selvsagt går prisene opp - hele poenget med et privat firma er jo at de tjener mest mulig penger.

Og da sier det seg selv at når alle firma er lovpålagt å levere post til alle husstander 6 ganger hver uke, så blir det dyrere.

Det kan godt være at man skal gi arbeidsledige "noe å gjøre", men da skal det være noe mer fornuftig enn å gå ekstra-runder med posten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men selvsagt går prisene opp - hele poenget med et privat firma er jo at de tjener mest mulig penger.

Og da sier det seg selv at når alle firma er lovpålagt å levere post til alle husstander 6 ganger hver uke, så blir det dyrere.

Det kan godt være at man skal gi arbeidsledige "noe å gjøre", men da skal det være noe mer fornuftig enn å gå ekstra-runder med posten.

Med vennlig hilsen

Men jeg er faktisk enig med tiliti her, Da telenor mistet eneveldet, gikk prisene nedover. Hvis det hadde vært opp til telenor så hadde vi ratt betalt 7 kr minuttet enda

Skrevet

Men jeg er faktisk enig med tiliti her, Da telenor mistet eneveldet, gikk prisene nedover. Hvis det hadde vært opp til telenor så hadde vi ratt betalt 7 kr minuttet enda

Men det er jo bare tull, Dorthe! Det er slikt Frp og Høyre liker å fortelle folk!

Prisene gikk nedover fordi utstyr til telekommunikasjon utviklet seg like mye som datamaskiner man bruker hjemme har gjort fra 1980 til 2004.

Istedet har man nå et system hvor både NetCom og Telenor har måtte sette opp master over hele Norge (bortsett fra de stedene de samarbeider (og da er det jo ingen konkurranse uansett)) - hvilket åpenbart er dobbelt så dyrt for mobiltelefonbrukere som hvis man kun hadde ett nettverk.

Med andre ord - det er politikere som lyver så det renner av dem, for å overbevise folk om at privatisering er mer effektivt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det er jo bare tull, Dorthe! Det er slikt Frp og Høyre liker å fortelle folk!

Prisene gikk nedover fordi utstyr til telekommunikasjon utviklet seg like mye som datamaskiner man bruker hjemme har gjort fra 1980 til 2004.

Istedet har man nå et system hvor både NetCom og Telenor har måtte sette opp master over hele Norge (bortsett fra de stedene de samarbeider (og da er det jo ingen konkurranse uansett)) - hvilket åpenbart er dobbelt så dyrt for mobiltelefonbrukere som hvis man kun hadde ett nettverk.

Med andre ord - det er politikere som lyver så det renner av dem, for å overbevise folk om at privatisering er mer effektivt.

Med vennlig hilsen

Du behøver ikke å være redd, jeg skal ikke skifte partitilhørighet :o)

Jeg er generelt mot privatisering men noen ganger må jeg begynne å lure og bl.a postens service har virkelig blitt dårlig de siste årene

Skrevet

For min del så mener jeg at posttjenester skulle ha vært en statlig oppgave.

Vi har nå har fått et a/s som også driver med sponsing til ymse tiltak f.eks. til fakkeltoget Norge rundt

sist vi hadde OL.

Det ble dyrt, det !

Skrevet

Du behøver ikke å være redd, jeg skal ikke skifte partitilhørighet :o)

Jeg er generelt mot privatisering men noen ganger må jeg begynne å lure og bl.a postens service har virkelig blitt dårlig de siste årene

Hei,

Ja, og det er med vilje, slik at "alle" ønsker den privatisert, og så blir servicen "plustelig så mye bedre".

Akkurat det samme gjorde de med flere statlige foretak før de privatiserte dem i Storbritannia.

Det er bare 2 ting man oppnår ved å privatisere:

1) De ansatte får verre betingelser.

2) Man får inn private eiere som også skal ta profitt ut av systemet. (De driver ikke med dette for å være snille!)

Med vennlig hilsen

Gjest vekk fra monopolet
Skrevet

Med vennlig hilsen

Alle offentlige etater gjør drittarbeid for en billig penge. Vil man ha god og brukbar service, dvs fra private foretak, betaler man for det. Enkelt og greit

Skrevet

Alle offentlige etater gjør drittarbeid for en billig penge. Vil man ha god og brukbar service, dvs fra private foretak, betaler man for det. Enkelt og greit

Svada, og løse påstander.

Da de konkurranseutsatte veiutbygging i Storbritannia gikk prisene OPP med 5% (hvilket er MYE når man snakker om milliarder av kroner).

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...