Gå til innhold

Bipolar lidelse?


Gjest OlavL

Anbefalte innlegg

(NHD)

Hei Nils Håvard!

Jeg har hatt jevne svingninger i storparten av mitt liv (f.1953). Opp og ned i løpet av en uke +/- noen dager. Har gått periodevis i behandling hos psykiater/psykolog, med da med diagnosen angst/depresjon. I den senere tiden har min psykolog og jeg jobbet ut fra teorien om bipolar lidelse, og jeg registrerer nå daglig formen min delt opp i 3 deler: Angst, depresjon og muskelanspenthet. Jeg har registrert fra august. Samtidig har jeg registerert tilsvarende fra 23.11 for min søster som har lignenede problematikk som meg. Forbløffet har vi kunnet konstantere at våre svingninger er helt like! Dette styrker min og hennes mistanke om en arvelig bipolar lidelse. Jeg har lest en del om dette emnet på nettet, bl.a. denne adressen: http://www.rikshospitalet.no/view/readavdi.asp?nPubID=3979

Her ser vi at det deles inn i 4 grupper, og jeg vil tro at jeg ligger i gruppe III - IV.

Ellers vil jeg beskrive at angsten er mest fremtrendene hos meg det meste av året, med unntak av et par perioder av året hvor jeg blir veldig deprimert (vår og sen høst). Angstfølelsen vil jeg beskrive som sterk redsel. På toppen i angstkurven er jeg inaktiv, usosial, tilbaketrukket, mistenksom osv. I de beste dagene er jeg sosial, optimistisk og aktiv, men ikke ukritisk tror jeg.

De siste årene har de maniske dagene nermest forsvunnet i forhold til 20 - 30 årene da dette var veldig fremtrendende.

Så jeg står nå tilbake med nedre del og føler lite glede og inititativ.

Jeg har vært hos en psykiater tidligere i år. Han ville sette meg på Litium. Det takket jeg høflig nei til.. :) Prøvde Lamictal en periode. I starten veldig bra effekt, men ettersom kroppen kom over sjokket kom angsten tilbake for fullt igjen. Så jeg har kuttet ut den igjen. Jeg var ikke over 100 mg dose. Kanskje for liten dose. Leser også at epilepsimedisin i kombinasjon med antideprissiva kan være gunstig medisinell behandling.

Har prøvd en rekke antideprissiva, uten særlig effekt (annet enn bivirkningene da..).

Jeg er veldig spent på nyåret, for da skal jeg legge frem min lille uvitenskapelige undersøkelse om svingningene hos meg og min søster både for fastlege og psykolog. Hvis de er enige i at vi snakker om en type bipolar lidelse, regner jeg med at jeg må til psykiater for medisinering. Håper og få en som er oppdatert på den nye kunnskapen om dette, for den er vel bare et par år?

Men det har vært veldig kjekt og hørt ditt syn på dette, samt hva slags medisiner som kan være aktuelle.

Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette høres ut som bipolar lidelse (type 2).

Jeg mener bestemt at det må være riktig å prøve Lamictal igjen.

Dessverre er opptrappingen svært langsom, og du kan ikke evaluere virkning og bivirkning før du har vært på 200 mg i 2-3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...