Gå til innhold

Kl?e i rumpa

Anbefalte innlegg

Hei,I ca tre ?r har jeg periodevis kl?e p? begge sider av kl?ften ovenfor anus.(Over anus opp mot halebenet)Tok et bilde for ? se om der var utslett og det er det.Flekkene er r?dlige og har ikke noen spesiell form.N?r jeg dusjer s? svir det litt.Hva kan dette v?re og hva kan jeg gj?re.Har mistanke om at det er slags sopp og h?per det kan behandles meden krem.Stig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168267-kle-i-rumpa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

mulighetene er fler. Rødt kløende utslett i dette området kan være psoriasis ( noen i familien? utslett andre steder, som hodebunn?), intertrigo ( en type eksem som oppstår hvor hud ligger an mot hud) og sopp som du foreslår. Såkalt perianal kløe er også en mulighet.

Man har sjelden sopp i dette området med mindre det er sopp også på føtter og i lysker.

Jeg tror det er vanskelig å foreslå diagnose og behandling uten av hudlege har sett på dette. Sopp diagnostiseres med dyrkninger og mikroskopi, psoriasis gjerne på utseende og forekomst av utslett andre steder.

Sopp kureres som du sier med kremer. De andre utslettene kan holdes i sjakk med lokalmidler eller en spesiell type lysbehandling, men kurerende behandling er vanskelig å få til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168267-kle-i-rumpa/#findComment-1103231
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei,

mulighetene er fler. Rødt kløende utslett i dette området kan være psoriasis ( noen i familien? utslett andre steder, som hodebunn?), intertrigo ( en type eksem som oppstår hvor hud ligger an mot hud) og sopp som du foreslår. Såkalt perianal kløe er også en mulighet.

Man har sjelden sopp i dette området med mindre det er sopp også på føtter og i lysker.

Jeg tror det er vanskelig å foreslå diagnose og behandling uten av hudlege har sett på dette. Sopp diagnostiseres med dyrkninger og mikroskopi, psoriasis gjerne på utseende og forekomst av utslett andre steder.

Sopp kureres som du sier med kremer. De andre utslettene kan holdes i sjakk med lokalmidler eller en spesiell type lysbehandling, men kurerende behandling er vanskelig å få til.

Lykke til!

Att. Per Helsing

Du spør om jeg har utslett i hodebunn og mitt svar er delvis ja.

Periodevis har jeg veldig kløende hodebunn, i pannen og under øynene på begge sider av nesen. etter dusjing. Det er vedlig tørt og "flasser" i små flak. Prøver å minimalisere sjampobruk men det ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Har benyttet et vannaktig ligament (resept) som virker en periode. Kan dette ha noe med kløen i mellom rumpeballene? Det er et rødlig utslett i et begrenset område (ca fem cm diam.) på den ene siden og det har vart i flere måneder nu. (blir hverken verre eller bedre) og det svir når når jeg dusjer. Hva kan jeg gjøre. Kan jeg prøve å bruke noe papir e.l. for å holde det helt tørt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168267-kle-i-rumpa/#findComment-1171261
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...