Gå til innhold

Tips mot dårlig selvtillit?

Anbefalte innlegg

Gjest null nick nu
Skrevet

Jeg har så ekstremt dårlig selv tillit. Hva kan jeg gjøre? Noen som har noen gode råd?

Skrevet

en ting som har fungert for meg i perioder er å lage et slags alter til meg selv. på en veggtavle har jeg samlet opp alle positive brev og hilsener osv som får meg til å føle meg bedre. Heng gjerne opp noen "Du er verdifull"-plakater rundt om i rommet og les igjennom den hver dag.

Hva med å lese noen selvhjelpsbøker?.Skal ikke se bort i fra at det kan være en god del sprøyt i dem, men noen gode poenger har de som regel.

Når man sliter med dårlig selvtilitt så kan kritikk ofte bidra til å gjenopprette ditt dårlige selvbilde. Prøv å skille mellom sak og person, at det ikke alltid er du som person som blir kritisert, men kanskje noe du har gjort. Og det kan man dra lærdom av. Mange kaller tabbene sine for erfaringer.

Men det går nok opp og ned med selvtillitten våres i løpet av livet. Noen ganger er den på topp, andre ganger på bånn og osv.

Gjest null nick nu
Skrevet

en ting som har fungert for meg i perioder er å lage et slags alter til meg selv. på en veggtavle har jeg samlet opp alle positive brev og hilsener osv som får meg til å føle meg bedre. Heng gjerne opp noen "Du er verdifull"-plakater rundt om i rommet og les igjennom den hver dag.

Hva med å lese noen selvhjelpsbøker?.Skal ikke se bort i fra at det kan være en god del sprøyt i dem, men noen gode poenger har de som regel.

Når man sliter med dårlig selvtilitt så kan kritikk ofte bidra til å gjenopprette ditt dårlige selvbilde. Prøv å skille mellom sak og person, at det ikke alltid er du som person som blir kritisert, men kanskje noe du har gjort. Og det kan man dra lærdom av. Mange kaller tabbene sine for erfaringer.

Men det går nok opp og ned med selvtillitten våres i løpet av livet. Noen ganger er den på topp, andre ganger på bånn og osv.

Tusen takk for gode tips! De skal jeg jammen prøve ut.

Har du noen selvhjelpsbøker å anbefale på dette området?

Skrevet

Tusen takk for gode tips! De skal jeg jammen prøve ut.

Har du noen selvhjelpsbøker å anbefale på dette området?

Husker at jeg leste en bok som het "du- en vinner", eller noe i den dur. forfatteren har utgangspunkt i to typer mennesker, vinnere og tapere og viser hvordan man kan bli en vinner. Jeg synes personlig det er for drøyt å dele mennesker opp i vinnere og tapere. Noe av det hun skriver er vel litt vel optimistisk.. Men hvis du kan lese noe av dette med en klype salt så tror jeg at du kan plukke opp noen tips.

Ellers så hadde jeg stor glede av å delta på en farge og stilanalyse organisert av folkeuniversitet for noen år siden, hvor jeg lærte å bruke sminke og finne riktige farger til meg. Det gjorde en del med selvtilitten å få komplimenter og å føle seg vel.

Å dyrke et talent eller interesse kan også være bra for selvtilitten. Og også en idrett, trenger ikke å være lagidrett, men og å være fysisk aktiv hjelper har jeg erfart.

Men det finnes som sagt mange veier til Rom.

Skrevet

1) Viktig å rette seg opp, blikket opp, ikke ned i bakken.

2) Smil til verden, og den smiler tilbake!

3) Tenk at hver dag er en fest, og hver opplevelse er en festlighet. Feks kan en møte hyggelige mennesker på bussen, på butikken,

4) Meld deg på et dansekurs. Trening gjør deg også gladere, sterkere, smidigere og tryggere på deg selv.

5) Hils på folk du møter når du går tur. Hils først! Si hei, og du får garantert et smileller et hei tilbake.

6) Tenk positivt.

7) Tenk over hva du liker, hva du er flink til, og meld deg på et kurs der du utviklerer evnene dine.

8) Tenk at livet er kort, og at du bare har en mulighet til å gjøre noe ut av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...