Gå til innhold

Grensen for julegaver?

Anbefalte innlegg

Gjest tante pose
Skrevet

Vår familie har for lengst blitt enig om at julegaver er for barna, vi voksne får kun julegaver som barna evetuelt har lagd til oss. Kjempeordning, da slipper vi å fylle skapene våre med skrot vi ikke har bruk for.

Men så var det definisjonen voksen da? Er et barn voksen når det er konfirmert? Ferdig med grunnskolen? Flyttet hjemmefra? Fått egne barn?

Jeg har i år latt være å kjøpe julegaver til de som er konfirmert, ikke fordi jeg ikke har råd men fordi jeg har fått så mange bemerkinger om håpløse julegaver fra tanter og onkler, de liker jo ikke noe av det vi måtte finne på å kjøpe, det de vil ha ligger langt over hva jeg har økonomi til.

Regner med en del sure kommentarer på grunn av dette, men jeg gidder ikke å kaste bort penger på gaver som ikke blir satt pris på.

Skrevet

Det er i beste fall mangel på vanlig høflighet å klage på julegaver som du har gitt bort.

Skrevet

Av tante og onkel på far-siden fikk jeg julegaver til jeg var 18. Av tante og onkel på morsiden får jeg til jeg er 25..

Sistnevnte pleier å handle sammen med min mor, sånn at de kjøper noe jeg har på ønskelista.

Gjest tante pose
Skrevet

Det er i beste fall mangel på vanlig høflighet å klage på julegaver som du har gitt bort.

Ungdom i 15-16 års alderen utmerker seg vel ikke akkurat med å være fintfølende og høflig? Da skal de være kul og ikke like noe en gammel tante måtte finne på.

Skrevet

Konfirmert, eller feks. 18 år er jo greit? Ettersom noen flytter når de er 16 år og neon når de er 27 år, og noen omtrent aldri ;-)

Skrevet

Vi slutter å gi når barna er konfimert.Ikke alle som synes det er like populært,men jeg tror det er vanlig praksis.

Gjest fra sine
Skrevet

Jeg har fått innført at gaver kun er for de uten barn.

Så i vår familie får søsknene mine på 29 og 19 år gaver fra mine barn, også får mine barn gaver fra dem.

Min glede ligger i hva barna mine får. Synes det blir litt stusselig dersom voksne barnløse ikke skulle fått noe.

Forøvrig gir vi til foreldre og barn uansett om barnet er 20 eller 60 år.

Skrevet

Så i vår familie får søsknene mine på 29 og 19 år gaver fra mine barn, også får mine barn gaver fra dem.

Min glede ligger i hva barna mine får. Synes det blir litt stusselig dersom voksne barnløse ikke skulle fått noe.

Hehe, hvordan er bryllups-statistikken i din familie;)

Skrevet

Synes det høres helt greit ut å slutte når man er konfirmert. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet.

Begynner å bli møkk lei selv av å bruke masse penger, tid og energi på gaver som man ikke vet om noen liker. Men vi er stor familie, derfor synes jeg og det er greit å begrense det litt og f.eks stoppe ved konfirmasjonen. Regner med at de som er konfirmert uansett får noen gaver.

Gjest fra sine
Skrevet

Bryllupsstatistikken er veldig fin fra og med min generasjon.

Jeg har vært gift i 16 år.

Eller var det barnet på 60 du mente?

Det jeg mener er at, hvis man er barnet til noen, får man gave fra foreldrene, uansett om man har barn selv, er gift, skilt eller 60 år..

Or more of the above..

Skrevet

Bryllupsstatistikken er veldig fin fra og med min generasjon.

Jeg har vært gift i 16 år.

Eller var det barnet på 60 du mente?

Det jeg mener er at, hvis man er barnet til noen, får man gave fra foreldrene, uansett om man har barn selv, er gift, skilt eller 60 år..

Or more of the above..

Det var ment som en spøk, men tror jeg misforsto deg, så det var ikke rart at ikke du skjønte meg:)

Gjest someone oiut there
Skrevet

Ungdom i 15-16 års alderen utmerker seg vel ikke akkurat med å være fintfølende og høflig? Da skal de være kul og ikke like noe en gammel tante måtte finne på.

hmmm så det er kanskje derfor det ikke har ligget noen gaver fra tanter og onkler under treet de siste årene...de sluttet sikkert med det da jeg ble konfirmert..har lurt litt på dette:) egentlig litt kjipt, for har ikke så altfor mange jeg får gave av..men hvis dette er vanlig så er det jo egentlig helt greit:) bare lurte litt jeg..

Gjest Jul er kul
Skrevet

hmmm så det er kanskje derfor det ikke har ligget noen gaver fra tanter og onkler under treet de siste årene...de sluttet sikkert med det da jeg ble konfirmert..har lurt litt på dette:) egentlig litt kjipt, for har ikke så altfor mange jeg får gave av..men hvis dette er vanlig så er det jo egentlig helt greit:) bare lurte litt jeg..

Synes 15 år er ALT for tidlig å slutte jeg! 20 år er mer passe. Vi kjøper til nieser og nevøer helt til de får egne barn. Da får barna deres. Nieser og nevøer som forblir barnløse, får gaver selv om de så blir 60 år. Kjøper også til tantungers samboere i slike tilfeller.

Skrevet

Da jeg vokste opp var det vanlig at gaver fra mer perifere slektninger og foreldres venner opphørte ved 15 års alder.

Nå tror jeg det er mer vanlig at man får til man blir 18.

Jeg er barnløs. Kjøper gaver til venners barn, og verken forventer el. ønsker tilbake. Julegaver er først og fremst for barn mener jeg.

Skrevet

Synes 15 år er ALT for tidlig å slutte jeg! 20 år er mer passe. Vi kjøper til nieser og nevøer helt til de får egne barn. Da får barna deres. Nieser og nevøer som forblir barnløse, får gaver selv om de så blir 60 år. Kjøper også til tantungers samboere i slike tilfeller.

Jeg er barnløs (frivillig sådan), og får gaver av tanter og onkler selv om jeg nå er 34. Synes det er noe stort tull, og føler at jeg må gi noe tilbake. Kunne vel uansett sluttet å kjøpe til de, men så synes jeg det er dumt når jeg vet at jeg får noe av de da...

Men neste år skal jeg si stopp! :-)

Gjest Jul er (allikevel) kul
Skrevet

Jeg er barnløs (frivillig sådan), og får gaver av tanter og onkler selv om jeg nå er 34. Synes det er noe stort tull, og føler at jeg må gi noe tilbake. Kunne vel uansett sluttet å kjøpe til de, men så synes jeg det er dumt når jeg vet at jeg får noe av de da...

Men neste år skal jeg si stopp! :-)

Det er jo tanter og onkler som kjøper til nieser/nivøer! Ikke omvendt. Dine foreldre kjøper vel til dine søskenbarn igjen? Dine søskenbarn har kanskje unger i tillegg,slik at dine foreldre kjøper MANGE fler gaver. La nå tantene holde på da! Ellers blir det jo kluss dem imellom da. Kanskje mora di blir sur på tanta di fordi hun må fortsette å bruke penger på dine søskenbarns barn, mens tanta de slipper å handle pga at du er barnløs. Det er mye rart det kan krangles om! Spør bre meg, det er ikke for ingenting vi har gaveREGLER i vår famiflie. hehe...

Skrevet

Vi definerer dem som voksne når de har fylt 18. Da får de ikke fødselsdagsgaver lenger, og ikke "ordentlige" julegaver heller. Men de som evt. bor hjemme etter fylte 18 og feirer jul med familien, får en mer "symbolsk" julegave. Altså noe MYE billigere enn de fikk da de var under 18.

Skrevet

Det er jo tanter og onkler som kjøper til nieser/nivøer! Ikke omvendt. Dine foreldre kjøper vel til dine søskenbarn igjen? Dine søskenbarn har kanskje unger i tillegg,slik at dine foreldre kjøper MANGE fler gaver. La nå tantene holde på da! Ellers blir det jo kluss dem imellom da. Kanskje mora di blir sur på tanta di fordi hun må fortsette å bruke penger på dine søskenbarns barn, mens tanta de slipper å handle pga at du er barnløs. Det er mye rart det kan krangles om! Spør bre meg, det er ikke for ingenting vi har gaveREGLER i vår famiflie. hehe...

At mor og tante er sure på hverandre er jeg vant med, det er regelen og ikke unntaket her, og har ingenting med julen å gjøre...

Men her har jeg gitt til tanter & onkler, søskenbarn og til og med søskenbarns barn (bare et det er snakk om, men allikevel, gir både til fetteren min og datteren hans...). Og jeg får tilbake fra de fleste. Men tror egentlig alle synes dette mellom søskenbarn er noe stort tull. Neste år er det slutt! Men i år var jeg for sent ute følte jeg, innbiller meg at de fleste allerede hadde kjøpt julegaver innen jeg ville ta runden å avtale null gave-utveksling mellom forholdsvise perifere slektninger.

Men moren min presterte å si at hun ville kjøpe gave til kusina mi, men ikke fetteren min (broren hennes) - pga svært dumme argumenter. Da sa jeg hva jeg mente! Men det er mye håpløse forhold innad i familien min, så... :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...