Gå til innhold

Hvor mange arbeidstimer regner man per år?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok, takk for svar.

Jeg har altså fått et jobbtilbud, der jeg for første gang har fått timelønn. Jeg har "alltid" hatt årslønn.

Om du får lønn per time, så bør du jo også regne reelle timer du vil få betalt for. Vanlig full stilling er jo 37,5 t/uke, og det er vel 47 arbeidsuker i året, om man regner 5 uker ferie. (og da har jeg ikke tatt hensyn til fri-/helligdager osv). 37,5 x 47 = 1762,5.

Men om man har en viss årslønn bruker man vel oftest 1850 timer i året, som Sør skriver.

Ok, takk for svar.

Jeg har altså fått et jobbtilbud, der jeg for første gang har fått timelønn. Jeg har "alltid" hatt årslønn.

Klarer du ikke å forhandle deg fram til fast månedslønn.

Timelønn er noe dritt i f.eks. mai hvor det er masse helligdager, når julaften faller på en mandag osv.

Klarer du ikke å forhandle deg fram til fast månedslønn.

Timelønn er noe dritt i f.eks. mai hvor det er masse helligdager, når julaften faller på en mandag osv.

Nei, jeg klarer det ikke i første omgang. Det er snakk om et åtte måneders langt engasjement. Fordelen med timelønn er at jeg får betalt for hver eneste time jeg jobber, og jeg jobber mye

Annonse

Om du får lønn per time, så bør du jo også regne reelle timer du vil få betalt for. Vanlig full stilling er jo 37,5 t/uke, og det er vel 47 arbeidsuker i året, om man regner 5 uker ferie. (og da har jeg ikke tatt hensyn til fri-/helligdager osv). 37,5 x 47 = 1762,5.

Men om man har en viss årslønn bruker man vel oftest 1850 timer i året, som Sør skriver.

Mange takk for den!

Nei, jeg klarer det ikke i første omgang. Det er snakk om et åtte måneders langt engasjement. Fordelen med timelønn er at jeg får betalt for hver eneste time jeg jobber, og jeg jobber mye

Selv om du er timelønnet har du krav på overtidsbetaling for timer ut over 37,5 t/uke. Dersom du ikke har en særskilt selvstendig og ledende stilling har de ikke lov til å omgå regelen om overtidsbetalt. Er usikker på om det er 40 eller 50% tillegg som er minstekravet i loven, men det vanlige er i alle fall 50% tillegg.

Ta en titt på lovdata.no, arbeidsmiljøloven.

Selv om du er timelønnet har du krav på overtidsbetaling for timer ut over 37,5 t/uke. Dersom du ikke har en særskilt selvstendig og ledende stilling har de ikke lov til å omgå regelen om overtidsbetalt. Er usikker på om det er 40 eller 50% tillegg som er minstekravet i loven, men det vanlige er i alle fall 50% tillegg.

Ta en titt på lovdata.no, arbeidsmiljøloven.

Ja, jeg vet det, og det som er fordelen i mitt tilfelle. Så mye som jeg jobber vil det faktisk lønne seg storveis med timelønn og overtidsbetalt kontra årslønn.

Ja, jeg vet det, og det som er fordelen i mitt tilfelle. Så mye som jeg jobber vil det faktisk lønne seg storveis med timelønn og overtidsbetalt kontra årslønn.

Jeg har årslønn, men allikevel overtidsbetalt time for time når det er aktuelt.

Jeg har årslønn, men allikevel overtidsbetalt time for time når det er aktuelt.

Kanskje du kan forklare meg sammenhengen her...

La oss ta ett par eksempler.

Med en årslønn på 540 000, blir brutto lønn per måned kr. 45 000,-

Med en timelønn på kroner 300, blir brutto lønn per måned kroner 45 000,-

Ok, la oss ta utgangspunkt at vi har en timelønn på kroner 300. La oss dermed regne oss opp til årslønn. Vi tar utgangspunkt i 1950 timer per år: 1950*300=585 000,-

Det er noe med regnestykket jeg ikke forstår her... og jeg skal i forhandlinger klokken 12...

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Jeg lurer også!!

du skriver "...37,5 x 47 = 1762,5"/ "..viss årslønn bruker man vel oftest 1850 timer i året..."

Jeg har hørt 1950 t./år.

Hvis man blir enig om timebasert utbetaling basert på en årslønn som antas rimelig for type stilling, kommer man jo dårlig ut hvis timetall/år regnes høyt. Hvor finner man ut om disse timetallene, kan du tipse om det så er du en engel..

Annonse

Kanskje du kan forklare meg sammenhengen her...

La oss ta ett par eksempler.

Med en årslønn på 540 000, blir brutto lønn per måned kr. 45 000,-

Med en timelønn på kroner 300, blir brutto lønn per måned kroner 45 000,-

Ok, la oss ta utgangspunkt at vi har en timelønn på kroner 300. La oss dermed regne oss opp til årslønn. Vi tar utgangspunkt i 1950 timer per år: 1950*300=585 000,-

Det er noe med regnestykket jeg ikke forstår her... og jeg skal i forhandlinger klokken 12...

Har du glemt feriepengene? 12 komma ett eller annet prosent og lønn for 10 måneder og 3 uker i året. Sånn omtrent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...