Gå til innhold

Noen ganger.....

Anbefalte innlegg

Noen ganger jobber jeg fysisk som jeg aldri har gjort før.

På våren, når 3 lakter ved skal i hus, jobber jeg som søren.

Når første snøfallet kommer, hiver jeg meg ut i sneen, måker eller leker med barna.

På sommeren sager og rydder jeg skau.

Tar en skikkelig opprydning i "rotebodene".

Jeg har til og med lagt fliser for første gang, og det i en stor peisestue.

Så ligger man der da. Rett ut. I dagevis. Smertene river og sliter i en.

MEN, psyken? DEN har det godt den!

Å mestre noe sånt, er en herlig følelse. Orker mindre og mindre, men psyken trenger litt "opprydning" i blant. Så da får jeg heller betale med dårlig fysikk.

Julen er litt vanskelig sånn, for da kan du ikke akkurat kjøre på, for så å ligge rett ut.

Samtidig er det et press uten like.

Hvordan i granskauen skal en få unna alt?

Jeg klarer ikke det lenger. Og DET er nederlag. Det er greitt nok å si neitakk til forskjellige invitasjoner, men barna dine??? Nei, fyttirakker`n. Dette stinker!

Nei, i år er det pappa som får ta pepperkakebaksten. Nei, i år blir det kjøpepepperkakehus. Det blir bare 5 kakesorter i år. Nei, mamma orker ikke å være med på juleverkstedet. Nei, vi skal ingen steder i julen. og sånn fortsetter det.

Hvordan i Halvorsen klarer man dette?

Jeg prøvde å be mannen min om hjelp til julegaveinnkjøp. Dere skulle sett det blikket jeg fikk. Så store øyne har han aldri hatt. Panikken formelig tøt ut!

Nei, dette blir ikke lett.

Er det noen der ute, som har noen gode råd?

Akkurat nå, ser jeg bare to utveier.

1. Halvere på alt, eller 2. begynne juleforberedelsene i oktober.

Julehilsen fra sånn ca halvvegs ned i sandkakedeigen. (der sa det nemlig stopp)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168350-noen-ganger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen forslag:

Begynn i oktober - du sparer _masse_ penger og stress.

kjøp pepperkakehus

Kjøp alle sju slaga hos bakern

Kjøp pepperkakedeigen ferdig

Kjøp gaver på postordre fra oktober. Begynn å tenke på dem litt før, skriv liste over alle du skal kjøpe til, og føy til ideer om hva du skal kjøpe til hver enkelt etterhvert som du finner det ut (når du er i butikken tenker du ofte at "å, den kunne jeg kjøpt til den". Skriv det ned eller kjøp det der og da, om det så er i juni). Når tiden for handling er kommet er det bare å ta runden - blir så fort ferdig, atte, istedetfor å gå og sose rundt og bare kaste bort masse tid uten å finne noe. Du kan til og med sende ut mannen med liste i hånden!

Aksepter et vanlig rent hus som julerent. Eller betal noen skoleungdommer for å ta sjauen for dere. Kjenner du ingen kan du ringe det lokale speiderlaget eller korpset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168350-noen-ganger/#findComment-1100434
Del på andre sider

Noen forslag:

Begynn i oktober - du sparer _masse_ penger og stress.

kjøp pepperkakehus

Kjøp alle sju slaga hos bakern

Kjøp pepperkakedeigen ferdig

Kjøp gaver på postordre fra oktober. Begynn å tenke på dem litt før, skriv liste over alle du skal kjøpe til, og føy til ideer om hva du skal kjøpe til hver enkelt etterhvert som du finner det ut (når du er i butikken tenker du ofte at "å, den kunne jeg kjøpt til den". Skriv det ned eller kjøp det der og da, om det så er i juni). Når tiden for handling er kommet er det bare å ta runden - blir så fort ferdig, atte, istedetfor å gå og sose rundt og bare kaste bort masse tid uten å finne noe. Du kan til og med sende ut mannen med liste i hånden!

Aksepter et vanlig rent hus som julerent. Eller betal noen skoleungdommer for å ta sjauen for dere. Kjenner du ingen kan du ringe det lokale speiderlaget eller korpset.

Ops! Ble visst borte noen linjeskift underveis...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168350-noen-ganger/#findComment-1100439
Del på andre sider

La nå mannen din ha litt panikk! Sambo liker heller ikke å handle, men siden å bære poser er noe av det værste jeg kan gjøre, er det han som handler. Jeg spurte hva som kunne gjøre handlinga lettere for han, og da var svaret" det er greit så lenge jeg veit hva jeg skal ha"!

Ok- jeg føler IKKE at det er helt OK, når jeg merker hans ubehag, og skulle gjerne ha gjort det selv. Vi har gjort det sånn:

Jeg skriver lister, - om nødvendig spesifiserer jeg hvilken butikk han kan finne ting i. Hvor mye. Hva alternativet kan være om det er tomt for det jeg har skrevet.Detaljstyring? Ja...og han elsker det ;-)

Når han kommer hjem med ting, roser jeg masse, og viser han hvor glad jeg er for at han handler.

Er noe blitt feil, så klager jeg IKKE på det. (Bare om han har kjøpt noe som har gått ut på dato ;-))

Har praktisert dette i ett år nå, og han er virkelig blitt FLINK! Og han HATET handling. Det er ikke lenger noe "kranglepunkt", og jeg klarer å legge tilside følelsen av å ikke strekke til.

Eller så blir jeg med, og han løfter/bærer/(betaler ;-)).

I år begynte vi med gavene i oktober. Har pakket inn når jeg føler jeg har overskudd og lyst, den første julestemningen tar jeg ut på pakking.

Tidligere gjorde jeg som deg og "tok meg ut" på ting, for å føle at jeg "var med". Det har jeg sluttet med, og håper at når kroppen min heller får litt jevnlig trening (tur) og god behandling hele tiden, vil det bli bedre enn "rykk og napp"...

Tar det fryktelig "isi" her hjemme hva vasking osv angår. Vanlig helgevask, swiffer duster og jif-mopp er gode hjelpemidler. Litt røkelse piffer opp. Tenk gjennomk hva du VIRKELIG MÅ gjøre!

Kaker? Toro-cockies, med litt ekstra kokos/nøtter og sjokolade rører jeg sammen en dag jeg har overskudd.

Men allikevel..det er jo liksom "tusen ting" en burde ha gjort...

Men handlinga er et godt tips om ikke annet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168350-noen-ganger/#findComment-1100511
Del på andre sider

Handle gaver på internett! Jeg handla alt på netthandelen.no.

Kjøp kakene ferdig, blir ikke noe dyrere da man heller ikke kjøper så mye at det blir liggende i boksene.

Ha familiedugnad og få vasket huset, med en liten "ferdigfest" etterpå.

Syns det gikk greit jeg. Men man må tørre å gjøre det litt lettvindt for seg selv. Gjøre ting på andre måter, og innse at de andre også MÅ ta i et tak.

Syns det går lettere slik, jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168350-noen-ganger/#findComment-1102007
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...