hit Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg er kvinne, 49 år, 2 voksne barn, øk. og sos. bra, høyere utdanning, god jobb, har hatt hypothyreose i 9 år - ellers frisk. Problemet mitt er at plagene er der til tross for behandling med Levaxin, dvs. obstipasjon(prøvd alt mulig, spiser grovbrød og frukt/grønnsaker, går 1 times tur flere ganger i uka), fryser hele tiden, smådeprimert, trøtt, søvnproblemer (sover stort sett, men våkner uuthvilt.) Har det best når thyroxin-niuvået er høyt, dvs. 22 på siste måling. Men tåler liksom ikke noe - må leve et veldig regelmessig liv. Har nylig "vært helt i kjelleren", hatt konsentrasjonsproblemer, glemt ting, snakket feil - til og med en ekkel episode på jobb da jeg midt i en diskusjon ikke husket hva vi snakket om, ingen energi da jeg kom hjem fra jobb. Hjalp med sykmelding. Vurderer nå å redusere stillingsprosent fra 100 til 80.Men føler meg egentlig handicappet, fordi jeg føler jeg ikke mestrer jobben slik som før pga dette og at alternativene ikke eksisterer - tidligere har jeg hatt lederjobber og har lyktes med det - nå ville det vært utenkelig - har ikke krefter. Har heller ikke krefter til studier ved siden av jobb - noe jeg gjorde før med stor glede.Ved å redusere jobb vil jeg tape økonomisk både nå og i fht pensjon. Spørsmål: Hvordan er prognosen for kvinner med hypothyreose? Er det slik at plagene vil holde seg der -evt. forverres? Kan man bli delvis uføretrygdet - det er jo ikke noe av det jeg beskriver som synes på laboratorieverdiene eller noe annet sted for den del? Jeg har prøvd kombinert behandling (Levaxin + noe annet), men da ble verdiene så rare at legen ikke ønsket å fortsette. Er det noen alternativer? Har du noen gode råd til å takle plagene ellers? Jeg er livredd for ikke å mestre jobben og vil ikke oppleve meg selv slik det var før jeg ble sykmeldt nå - gråt uten grunn i upassende situasjoner - pinlig. Hilsen hit 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/168378-hypothyreose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulterufsa Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Du har nok godt av å besøke oss på Sonjas stoffskifteforum, http://www.toreolsen.com/forum/, Flere av oss som "vanker" der bruker Armour, som er naturalthyroxin og fås på registreringsfritak. Forskjellen i formen til de som har byttet fra Levaxin til Armour er ofte slående. Gjør et søk på "armour" og les og lær. Andre bruker Levaxin sammen med syntetisk T3, som jeg antar er du har forsøkt? Det kan godt hende du er feildosert selv om du har "22" i nivå, som du sier. Antar du snakker om FT4? Det håper jeg, for har du TSH på 22 er du kraftig underdosert. Hvis du kan si noe om dosen du tar, blodprøveverdiene dine med normalområder, og kanskje klippe inn innlegget ditt der skal du se du får noen gode råd av oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/168378-hypothyreose/#findComment-1100731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Regner med at det er kombinasjonen Levaxin og Liothyronin du har prøvd?? Sistnevnte skal ikke påvirke blodprøvene!!Det bør gies denne kombinasjonen til de med lavt stoffskifte som ikke "kommer til målet" med levaxin alene. De fleste trives med Levaxin om morgenen ( dosen din høres riktig ut ) og 1/4 Liothyronin om kvelden. Noen må bytte om doserings-tidspunktene; prøv deg frem. Hypotyreose forværres ikke med alderen, men det hender at dosen må endres; særlig i perioder med andre hormonendringer i kroppen. Hvordan er "overgangsalderen din taklet? Mange i din situasjon får en løft i energien ved å bruke f.eks Livial; forebygger også osteoporose og gir ikke økt fare for brystkreft. Depresjon må haes in mente - mange av symptomene dine er forenlig med dette. Du har muligens kommet i en ond sirkel; depresjon OG utbrenthet?. Synes det er rimelig med sykmelding en periode; kanskje full? Da vil du trolig få oversikt over livet ditt samtidig med at hormon-nivåer justeres. Noen har nytte av en henvisning til endokrinolog eller gynekolog med denne hormon-kunnskapen. Høres du må ta "TAK" for ikke å miste enda mer energi. På sikt; kanskje 3-6 mnd vil du være deg selv igjen; og ta opp tidligere livsstil.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/168378-hypothyreose/#findComment-1103349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.