Gå til innhold

Hvilken aldersgrense for julegaver?

Anbefalte innlegg

Gjest 18-19-20??????
Skrevet

Når slutter dere å gi julegaver til søskenbarn,tanteunger osv?

Jeg opplever at de ikke blir glad for gavene når de når en viss alder, og har egne inntekter og råd til å kjøpe mye dyrere ting selv.

Mye vits i å bruke en hundrings på de da, når de ikke bryr seg om det, og kansje bare kaster gaven eller stuer den bort.

Hvor går aldersgrensen for julegaver hos deg?

Skrevet

Etter tre år med Nille ting på rad mener jeg vi bør slutte med gaver (gidder ikke engang takke for nille ting - seriøst! Flame away), men nå har søstra mi insistert på å gi dem gave allikevel og vil ha med meg til å spleise på det hun har kjøpt. Sukk.

De er mellom 22 og 32 år.

Skrevet

Jeg vet ennå ikke hav jeg synes om det. Tenkte på 18, når de flytter ut eller når de fyller 20.

Gjest utakknemmelig
Skrevet

Etter tre år med Nille ting på rad mener jeg vi bør slutte med gaver (gidder ikke engang takke for nille ting - seriøst! Flame away), men nå har søstra mi insistert på å gi dem gave allikevel og vil ha med meg til å spleise på det hun har kjøpt. Sukk.

De er mellom 22 og 32 år.

...jeg har opplevd at ungdom bare har kasta tohundrelappen fra seg(uten å takke), og glemt den der den tilfeldigvis ble slengt...

Så lite penger betydde ingenting! Men for meg var(og er) det mye penger.

Skrevet

...jeg har opplevd at ungdom bare har kasta tohundrelappen fra seg(uten å takke), og glemt den der den tilfeldigvis ble slengt...

Så lite penger betydde ingenting! Men for meg var(og er) det mye penger.

Var den til meg eller til "18-19-20"? :P Om du tenker på at jeg ikke gidder å takke for Nille gavene (som begrenser seg til teite plast lysestaker til 49.50 eller gips nipsting til 69,50 (ja, prislappen fulgte med et år) fra tre stk sammen, så nei, gidder fortsatt ikke takke for slike ting.

Skrevet

I vår familie foreslo min yngste søster å slutte når ungene våre fylte 18 år. Hun selv har de yngste barna. Det var greit for oss to andre søstrene. Når den yngste søsteren sine barn nærmet seg 18 foreslo hun at vi kunne jo kjøpe en liten ting, så ble det til det.

Når nå nieser har begynt å få barn så foreslo jeg iår at vi slutter til "voksne" dvs. de over 18 år. Kan heller huske på de små men en gave.

Jeg synes det ble altfor mye å gi til alle så synes det er greit med den ordningen vi nå skal ha fra og med denne jula.

Gjest 18-19-20??????
Skrevet

I vår familie foreslo min yngste søster å slutte når ungene våre fylte 18 år. Hun selv har de yngste barna. Det var greit for oss to andre søstrene. Når den yngste søsteren sine barn nærmet seg 18 foreslo hun at vi kunne jo kjøpe en liten ting, så ble det til det.

Når nå nieser har begynt å få barn så foreslo jeg iår at vi slutter til "voksne" dvs. de over 18 år. Kan heller huske på de små men en gave.

Jeg synes det ble altfor mye å gi til alle så synes det er greit med den ordningen vi nå skal ha fra og med denne jula.

Hva gjør jeg da,når det er flere hjemmeboende unger i familien, den ene er 13, den andre 15 og den siste er 19? Kan jeg da gi gaver til de to yngste, men ikke til den største?

Spør fordi jeg har flere slike aktuelle eksempler jeg må ta stilling til!

Skrevet

Var den til meg eller til "18-19-20"? :P Om du tenker på at jeg ikke gidder å takke for Nille gavene (som begrenser seg til teite plast lysestaker til 49.50 eller gips nipsting til 69,50 (ja, prislappen fulgte med et år) fra tre stk sammen, så nei, gidder fortsatt ikke takke for slike ting.

Hvor god må en gave være før man skal si takk?

Skrevet

Jeg fikk av tante/onkel på farsiden til jeg var 18. Får av tante/onkel på morsiden til jeg blir 25. Min niese er bare 6, og tanken på å kutte ut å kjøpe julegave til henne noen gang er helt fjern.. Men det kan se ut til at jeg ikke får flere nieser/nevøer...

Skrevet

Hvor god må en gave være før man skal si takk?

Synes nå ikke det ligger noe særlig *omtanke* bak det å slenge med en fæl nipsgjenstand fra Nille, gjennomsiktige plastlysestaker og greier som i tillegg koster personene bak 20 kroner hver. Smaker mer av billigst mulig 'pliktgave' en ikke bryr seg noe særlig om mottakeren har bruk for eller ikke. Da kan man heller la være å gi en gave.

Menmen, det er vel noen som liker sånne ting antar jeg for det kjøpes og pyntes med sånt iallefall.

Skrevet

I vår familien slutter vi når barna er konfimert.

Har inntrykk av at det er meget vanlig rundt omkring.

Skrevet

Jeg vet ikke helt når man skal slutte. Vi har et vennepar som har ei jente på 17 1/2 og ei som blir 14 i februar.

Vi har to jenter på hhv 6 1/2 og 4. I tillegg er de faddere til minstejenta.

Jentene våre får alltid bursdagsgaver og julegaver derfra. Og jeg synes det er hyggelig å gi noe til jentene der. Så det kommer jeg vel til å fortsette med. Nå har vi god kontakt også da, det har litt å si.

Min mann har en fetter på 13 år, der er ikke kontakten så tett, og vi synes det er vanskelig å finne på til han. Jentene våre får en liten pakke hver derfra. Ofte blir det til at 13-åringen får litt penger.

Gjest true_love
Skrevet

I våres slekt har det vært slutt etter vi er konfirmert og det syns jeg er greit. Brydde meg ikke om mine søsken fikk pakke etter jeg fylte 15 år. var jo likt for alle over 15 det. Var best sånn, og vi er en veeeeldig stor slekt.

Skrevet

Hva gjør jeg da,når det er flere hjemmeboende unger i familien, den ene er 13, den andre 15 og den siste er 19? Kan jeg da gi gaver til de to yngste, men ikke til den største?

Spør fordi jeg har flere slike aktuelle eksempler jeg må ta stilling til!

Ja, det hadde jeg gjort. Er man fylt 18 så er man det. Blir sånn her hos oss denne jula, men to som ikke får og en som får.

Skrevet

I våres slekt har det vært slutt etter vi er konfirmert og det syns jeg er greit. Brydde meg ikke om mine søsken fikk pakke etter jeg fylte 15 år. var jo likt for alle over 15 det. Var best sånn, og vi er en veeeeldig stor slekt.

Hm.. aner ikke. Vi kjøper jo til folk som er 30 så;)

Skrevet

Synes nå ikke det ligger noe særlig *omtanke* bak det å slenge med en fæl nipsgjenstand fra Nille, gjennomsiktige plastlysestaker og greier som i tillegg koster personene bak 20 kroner hver. Smaker mer av billigst mulig 'pliktgave' en ikke bryr seg noe særlig om mottakeren har bruk for eller ikke. Da kan man heller la være å gi en gave.

Menmen, det er vel noen som liker sånne ting antar jeg for det kjøpes og pyntes med sånt iallefall.

Omtrent helt enig med deg, noami. Er vel oppdratt slik at jeg takker uansett hva jeg får, men vil nok foretrekke å ikke få noe som helst, enn slike nips fra Nille.

Et eksempel var søstra mi. Var med henne på julegave shopping. Innom Nille så klart. Kommentaren hennes på tingene hun valgte ut... "De er jo ikke _så_ stygge"

Skrevet

Jeg er 22 og blir fortsatt veldig glad for julegaver av tanter o.l. Fikk blant annet noen heklede ting, utrolig bra gave!

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort. Er man fylt 18 så er man det. Blir sånn her hos oss denne jula, men to som ikke får og en som får.

Det synes jeg hørtes rart og trist ut.... :o(

Skrevet

Jeg var dagmamma for mange år siden, for ett søskenpar og en nabounge. Jeg ga selvfølgelig julegaver til ungene og fra søskenparets foreldre fikk jeg 500,- + et bilde av barna. Av det andre barnets foreldre fikk jeg en pakke after eight og en pose noe annet snop, dagen etter at jeg hadde avlevert gavene til ungene. De siste kunne like godt latt være å gi noe som helst, ble bare så alt for tydelig at de ikke hadde tenkt å gi meg noe som helst. Utakknemlig? Kanskje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...