Gå til innhold

Mani/Psykose


Gjest raska

Anbefalte innlegg

Har diagnose bipolar affektiv, rapid cycling. Det står skrevet flere plasser at mani skal vare i minst en uke for at det skal være en mani.

Så hva er det når det bare varer noen timer?

Var dette mani:

Det gikk ei helg, jeg ikke sov. Så begynte å bli hyper. Stort velbehag inni meg. Så på tv, en matine, ganske gammel film. Plutselig skjønte jeg alt og fikk stadige AHA-opplevelser. Jeg mottok beskjeder fra TV'n om at jeg var kjempesmart, jeg mottok meldinger om alle jordens sannheter. Det poppet en sannhet/forståelse i hodet mitt og jeg tenkte JA SÅNN JA, DERFOR JA. Så videre på filmen, og den ga enda flere beskjeder. JA SÅNN JA. Det sluttet aldri å komme. Jeg trodde det måtte da ta slutt, nå vet jeg jo alt, med plutselig kom nok en beskjed fra tv inni hodet mitt. Jeg kom fram til at jeg måtte begynne å studere astronomi. Ville ikke tenkt det til vanlig da jeg ikke liker matte, fysikk og kjemi, men når man er oppstemt så klarer man jo alt. Jeg hadde ikke sovet, kjente at kroppen var utslitt, så la meg i sengen og prøvde å sove. Men beskjedene fortsatte å poppe inn i hodet mitt, så det nyttet ikke. Jeg gikk opp og hoppet og danset litt, og nå var det så ufattelig mange tanker i hodet som gikk rundt og rundt og RUNDT at det opplevdes som svært ubehagelig. Jeg klarte ikke motta flere tanker. Jeg tok på meg en stor tykk lue for å skjerme hodet fra å få tanker inn i hodet. Det hjalp litt. (Var midt på sommeren). Det var slik noen timer før det ga seg litt og gikk over til å bli en kontinuerlig diskusjon i hodet som ikke stoppet. Det var meg selv som forklarte og beskrev alt om jeg selv til alle jeg liker. Men det var ikke jeg som styrte monologen den bare holdt på og jeg bare gikk å hørte på den... Etterhvert kjente jeg at jeg trolig ville få sove og la meg. Jeg sovnet og da jeg våknet neste dag var jeg svært deprimert i en del dager, før jeg var fin igjen. Det var etter dette jeg begynte å ta medisinene mine fast og er nå helt frisk, depresjonsfri i 6 mnd nå. Bruker Litium og lamictal. Brukte Seroquel også, legen skrev til kontrollkommisjonen at jeg kanskje var schizoaffektiv, men sluttet på seroquel pga bivirkning og føler meg helt bra så er vel bare bipolar.

Men hvorfor sies det at det må vare i en uke. Vil det si at jeg ikke var manisk den dagen? Eller kan rapid cycling være på dette viset, har lest at det bare vil si du har minst 4 episoder på et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *ikkjesåsint*

int..

eg har hatt perioder der eg er høgt oppe, føler eg kan klare alt, starter på nye prosjekter ofte, men klarer aldri å fullføre de, for eg blir depresiv igjen.

eg har skiftet jobber mangen ganger, fordi eg alltid får innfall om at eg skal klarer noke anna,nye ideer, har flyttet veldig mangen ganger, finner aldri roen.

går på remeron og cipralex, men det hjelper ikkje.

skal til utreding 17. januar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får aha-opplevelser, hvorfor kan du ikke skrive de ned, og så dele de med oss andre etterpå? Eller er de innsiktene du får noe som virker helt teit når manien er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

int..

eg har hatt perioder der eg er høgt oppe, føler eg kan klare alt, starter på nye prosjekter ofte, men klarer aldri å fullføre de, for eg blir depresiv igjen.

eg har skiftet jobber mangen ganger, fordi eg alltid får innfall om at eg skal klarer noke anna,nye ideer, har flyttet veldig mangen ganger, finner aldri roen.

går på remeron og cipralex, men det hjelper ikkje.

skal til utreding 17. januar..

kjenner meg ikke igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...