Gå til innhold

100 % Tidsbegrenset ufør dvs. fullt særfradrag?

Gjest Hva er riktig i henhold til begge ytelsene...

Anbefalte innlegg

Gjest Hva er riktig i henhold til begge ytelsene...
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på en ting angående skatte trekk...

Jeg har 100% tidsbegrenset uførstønad og jeg mottok et brev fra l.kontoret i dag hvor det stod at jeg hadde fullt særfradrag på ca. 18.000 + skattebegrensning etter § 17-1... Men jeg er jo tidsbegrenset og ikke varig.. Har jeg da rett til fullt særfradrag eller må jeg betale skatt etter tabell...

En annen som jeg kjenner har varig ufør, men på papiret hans fra l.kontoret stod det ikke at han hadde 18.000 i særfradrag.. Heller ikke at han fikk skattebegresning etter § 17-1... Han mottok der i mot en tabell 7102P og må betale flere % skatt enn meg samtidig som han får mye mindre enn meg i måneden...

Hva er riktig angående skattefradrag ved både varig og tidsbegrenset uførestønad...

Takker for svar på forhånd!

Skrevet

Det er forskjell om man er gift, har barn, skatteklasse og størrelsen på trygda selvfølgelig

Gjest Også tb-ufør
Skrevet

Har 100 tidsbegrenset ufør. Vi må betale skatt etter tabell. For min del (manns om tjener godt, pluss arv i banken) så betaler jeg 1/3 i skatt.

MEN jeg får det særfradraget du snakker om.

Hvis jeg hadde fått varig ufør hadde jeg IKKE fått dette særfradraget ble jeg fortalt. Men jeg ville da fått 'mildere' skatt.

Varig blir beregnet etter opptjente pensjonspoeng, tidsbegrenset på samme måte som rehab.penger, dvs prosentvis utbetaling av siste års inntekt før du ble syk. Eller siste året du jobben minst 50% vil det si. Lønner det seg bedre for deg med et gjennomsnitt av de tre siste åra, bruker de det beregningsgrunnlaget. Eller skal bruke det. Kan ikke stole på at en får det en skal ha, det er min erfaring.

Attføring og rehab skulle jo bl.a. beregnes likt (iht trygdeetatens sider), men for meg (og mange andre i mitt distrikt) ble det en forskjell på flere tusen i bruttoytelse. Men hjelper ikke klage/spørre. Jeg har prøvd! Nå tar jeg bare det jeg får, og bukker og takker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...