Gå til innhold

Behandling av depresjon


Gjest behandling av depresjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest hilsen en fagperson

Det kommer helt an på hva depresjonen skyldes. Det finnes ulike typer depresjon. Jeg syns du bør be om henvisning til psykolog, slik at du får vurdert hva det bunner i. Noen former for depresjon har en biologisk basis, feks manisk depressiv lidelse, som bør behandles med medikamenter. Medisiner kan også hjelpe mot andre dype, langvarige depresjoner.

Men noen ganger kan depresjon være et viktig symptom på at noe er galt i din livssituasjon. Da er det viktig å gripe fatt i dette, og se hva du kan forandre. Depresjonen kan også skyldes ubearbeidete ting fra din barndom. Alt dette kan du få hjelp til hos en psykolog. Psykologen kan hjelpe deg å sortere og finne fram til hva depresjonen skyldes og hvordan du skal få det bedre.

Ofte kan depresjon skyldes (eller opprettholdes av) uheldige tankemønstre du har tendens til. Følelser og tankemåter henger tett sammen. Da kan psykologen bruke kognitiv terapi til å hjelpe deg å endre måten å tenke på.

Ikke sjelden kan det være en fordel å kombinere samtaleterapi med medisiner. Men jeg vil ikke anbefale å bare gå på medisiner, før du har fått hjelp til å finne ut hva problemene virkelig skyldes.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært plaget med depresjon og angst i årevis. Prøvd mye alternativt uten særlig effekt. Prøver nå SSRI (Cipralex) med veldig bra effekt for både angst og depresjon, men leser så mye negativt om disse medisinene for tiden så vet ikke hvor lenge jeg tør bruke dem.....! Går på lav dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg slutter meg til det "en fagperson" skriver.

Vil legge til to punkter:

1. Regelmessig fysisk aktivitet dvs minst 30 min rask gange minst 4 dager i uken er dokumentert effektiv og uten andre bivirkninger enn økt libido.

2. Alternative behandlingsformer har ingen dokumentasjon for effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vært plaget med depresjon og angst i årevis. Prøvd mye alternativt uten særlig effekt. Prøver nå SSRI (Cipralex) med veldig bra effekt for både angst og depresjon, men leser så mye negativt om disse medisinene for tiden så vet ikke hvor lenge jeg tør bruke dem.....! Går på lav dose.

Du skal ikke la deg skremme av denne skremselspropagandaen. Stol på det du kjenner på deg selv og på fagpersoner.

Husk at det å velge bort din medisin også betyr at du velger inn igjen det som medisinen fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke la deg skremme av denne skremselspropagandaen. Stol på det du kjenner på deg selv og på fagpersoner.

Husk at det å velge bort din medisin også betyr at du velger inn igjen det som medisinen fjernet.

Du har jammen rett i det NHD, ordene dine skal jeg tenke godt og lenge på. Takk for svar jeg har fått i høst og god jul, glad du er her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest behandling av depresjon

Det kommer helt an på hva depresjonen skyldes. Det finnes ulike typer depresjon. Jeg syns du bør be om henvisning til psykolog, slik at du får vurdert hva det bunner i. Noen former for depresjon har en biologisk basis, feks manisk depressiv lidelse, som bør behandles med medikamenter. Medisiner kan også hjelpe mot andre dype, langvarige depresjoner.

Men noen ganger kan depresjon være et viktig symptom på at noe er galt i din livssituasjon. Da er det viktig å gripe fatt i dette, og se hva du kan forandre. Depresjonen kan også skyldes ubearbeidete ting fra din barndom. Alt dette kan du få hjelp til hos en psykolog. Psykologen kan hjelpe deg å sortere og finne fram til hva depresjonen skyldes og hvordan du skal få det bedre.

Ofte kan depresjon skyldes (eller opprettholdes av) uheldige tankemønstre du har tendens til. Følelser og tankemåter henger tett sammen. Da kan psykologen bruke kognitiv terapi til å hjelpe deg å endre måten å tenke på.

Ikke sjelden kan det være en fordel å kombinere samtaleterapi med medisiner. Men jeg vil ikke anbefale å bare gå på medisiner, før du har fått hjelp til å finne ut hva problemene virkelig skyldes.

Ønsker deg lykke til!

Går til psykolog en gang i uka, samt tar cipralex. Det var en ny opplevelse for meg å begynne med medisin. Føler at den hjelper. Har slitt med depresjon i over 10 år nå. Begynner å bli lei av tungsinnet og ønsker å komme videre. Føler også at det ødelegger for meg sosialt. Ingen vil vel være sammen med en som er tungsindig med negative og kritiske tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest behandling av depresjon

Vært plaget med depresjon og angst i årevis. Prøvd mye alternativt uten særlig effekt. Prøver nå SSRI (Cipralex) med veldig bra effekt for både angst og depresjon, men leser så mye negativt om disse medisinene for tiden så vet ikke hvor lenge jeg tør bruke dem.....! Går på lav dose.

Hvor lav da? Jeg bruker også cipralex, men bare etter behov, lav dose 5 mg. Fungere for meg. Tar meg opp av de verste dalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...