Gå til innhold

nyhetene nrk i kveld

Anbefalte innlegg

Gjest sukkerroen
Skrevet

Ville du likt at f. eks. din datter var med skolen i en moské, og måtte be mot Mekka og bekjenne at Allah var den eneste sanne guden, og at Muhammed var profeten hans?

Med vennlig hilsen

Nei, det ville jeg ikke likt. Men det er da mer naturlig å holde en avslutning for elever med mange nasjonaliteter et annet sted enn kirken?

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke likt. Men det er da mer naturlig å holde en avslutning for elever med mange nasjonaliteter et annet sted enn kirken?

Ja, selvsagt burde avslutningen vært holdt et annet sted, enten det er mange nasjonaliteter der eller ei.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ville du likt at f. eks. din datter var med skolen i en moské, og måtte be mot Mekka og bekjenne at Allah var den eneste sanne guden, og at Muhammed var profeten hans?

Med vennlig hilsen

Vet dem har vært i moske, men blir vel mere som et besøk og det er helt greit for meg., når det gjelder kirkebesøk for skolen vår før jul så er det som sagt frivillig. De med en annen tro får et godt opplegg på skolen mens de som vil går i kirken. VI har forresten adventgudstjeneste her isteden for julegudstjeneste. Det er flere skoler som skal i samme kirke så må dele på det.

Vil tilføye at denne stunden i kirken er veldig populær, for lærere, norske elever og også flere innvandrere. Elevene involveres med sang og opplesing i denne koselige kirkestunden.

Er forresten ganske nøytral selv, av mine tre barn har to valgt borgerlig konfirmasjon og en har valgt i kirken. De har fått velge selv.

Skrevet

Vet dem har vært i moske, men blir vel mere som et besøk og det er helt greit for meg., når det gjelder kirkebesøk for skolen vår før jul så er det som sagt frivillig. De med en annen tro får et godt opplegg på skolen mens de som vil går i kirken. VI har forresten adventgudstjeneste her isteden for julegudstjeneste. Det er flere skoler som skal i samme kirke så må dele på det.

Vil tilføye at denne stunden i kirken er veldig populær, for lærere, norske elever og også flere innvandrere. Elevene involveres med sang og opplesing i denne koselige kirkestunden.

Er forresten ganske nøytral selv, av mine tre barn har to valgt borgerlig konfirmasjon og en har valgt i kirken. De har fått velge selv.

Men det er forskjell på å besøke en synagoge, moské, kirke, og å delta i en gudstjeneste (med trosbekjennelse) i en av disse.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, men nå er det jo slik at ikke alle synes det er så OK å bli indoktrinert med religion - særlig ikke når denne religionen faktisk har "makt" i samfunnet, og man seriøst vurderer å få en ny biskop som er "mot" likestilling (basert på legning).

Med vennlig hilsen

På ungdomsskolen her, er det avslutning i morgen.

I kirken for de som ønsker å gå dit, og en samling på skolen for de som ikke ønsker.

Ingenting er tvang med andre ord. Her i allefall.

Synes ingen kan bli tvunget til å gå, men skal de først være i kirken, kan de ta med det som hører til, trosbekjennelse, bønn, etc.

Om det er riktig med avslutning i kirken, er jeg ikke like sikker på, men det er jo jul da.....

Skrevet

synes kristendomen skal holdes utanfor skolen uansett, folk kan gå i kirken på fritida, og ikkje legge dette valget på elevene i skolen!!

Men det er faktisk veldig hyggelig! - Og tradisjoner er jo ikke ille....

Skrevet

På ungdomsskolen her, er det avslutning i morgen.

I kirken for de som ønsker å gå dit, og en samling på skolen for de som ikke ønsker.

Ingenting er tvang med andre ord. Her i allefall.

Synes ingen kan bli tvunget til å gå, men skal de først være i kirken, kan de ta med det som hører til, trosbekjennelse, bønn, etc.

Om det er riktig med avslutning i kirken, er jeg ikke like sikker på, men det er jo jul da.....

Nemlig - har aldri hørt om noen tvang på vår skole - alle omtrent syns det er koselig.

Skrevet

Det kommer jo an på tradisjonen.

Mangel på respekt for andres livssyn er også en tradisjon....

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nemlig - har aldri hørt om noen tvang på vår skole - alle omtrent syns det er koselig.

Gikk på ungdomsskolen på "din skole" og kan fortelle at det var tvang den gangen i alle fall... Enkelte grupper (f.eks. Jehovas vitner) fikk fritak, men på langt nær alle som følte det var feil å delta i en gudstjeneste fikk fritak.

Men nå begynner det jo bli et par år siden jeg var ferdig der da... ;o)

*gammel-dame-hilsen*

Gjest *ikkjesåsint*
Skrevet

hyggelig er det sikkert, men dei som tilhører kirken kan vel gå dit utanom skoletida?

tradisjoner er viktig, men litt hykkleri å gå i kirka fordi det er tradisjon..

Skrevet

Det samme her, det er en koselig stund. Elevene her ser alltid fram til denne kirkestunden hvor de også selv kan være med på den måten at noen synger, noen leser tekster og noen tenner lys.

Skrevet

hyggelig er det sikkert, men dei som tilhører kirken kan vel gå dit utanom skoletida?

tradisjoner er viktig, men litt hykkleri å gå i kirka fordi det er tradisjon..

Presten synes ikke det er hykleri.

Skrevet

Nei, men det blir ikke mindre hykleri av den grunn.

Hvis man vurderer at "det er bare tull og trosbekjennelsen gjør da ikke noe", så mangler man respekt for dem man er sammen med. Man står vitterlig der og lyver.

Gjest *ikkjesåsint*
Skrevet

presten? kva har han med saken å gjere??

poenget er at ein skal skille skole og kirke, så enkelt er det!

god jul, og jula er ein lysfest, ikkje jesus fødsel!

Skrevet

presten? kva har han med saken å gjere??

poenget er at ein skal skille skole og kirke, så enkelt er det!

god jul, og jula er ein lysfest, ikkje jesus fødsel!

Det jeg mente var at "vår" prest synes det er hyggelig at kirken fylles - uansett årsak.

Jeg må si at for meg så handler julen om Jesu fødsel, det er det jeg er oppvokst med. Men det er også en lysfest. Det er også barnas fest, familiens greie etc. etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...