Gå til innhold

vet ikke hva jeg tror på gud eller ikke


Gjest humanist eller kanskje ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest humanist eller kanskje ikke?

Etter å lenge ha tenkt å melde meg ut av statskirken pga jeg ikke tror på noen Gud, er jeg ikke så sikker likevel.

Jeg er døpt og konfirmert, 20 år, og har slitt psykisk i mange år. Sluttet vel å tro etter jeg var konfirmert antar jeg. Det føltes ikke riktig for meg. Gud ble for fjernt og urealistisk.

Det føles slik enda. Men samtidig, tar jeg med selv i å synes det kunne vært trygt og godt å ha en tro. Det virker fint og samholdet blant virker godt. Kanskje jeg særlig blir påvirket nå av julen og at det kunne vært fint å tro på bibelen og dens fortellinger. Har aldri vært veldig kristen, men hatt en barnetro.

Hvordan kan jeg finne ut hva jeg egentlig tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo for eksempel ta deg noen turer i kirka!!

Jeg er heller ikke spesielt troende, men har ikke vurdert å melde meg ut av statskirke av den grunn. Går ikke i kirka uten at det er konfirmasjon, dåp bryllup eller begravelse, men den står jo der og jeg kan når som helst gå dit om jeg får lyst til det. Det synes jeg er greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut av det, må du gi deg selv tid. Prøv å gå på gudstjeneste, følg med hva presten sier, tekstene i salmene. Virker det meningsfullt? Sier det deg noe? Gir det deg en følelse av noe? Hvis du opplever at det "er noe" der, kan du jo prøve å utforske det litt.

Selv tror jeg på Gud, men det er mange ting ved både bibelen, kirka og alle de greiene der som jeg ikke helt skjønner meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest humanist eller ikke

For å finne ut av det, må du gi deg selv tid. Prøv å gå på gudstjeneste, følg med hva presten sier, tekstene i salmene. Virker det meningsfullt? Sier det deg noe? Gir det deg en følelse av noe? Hvis du opplever at det "er noe" der, kan du jo prøve å utforske det litt.

Selv tror jeg på Gud, men det er mange ting ved både bibelen, kirka og alle de greiene der som jeg ikke helt skjønner meg på.

Kan man tro selv om man ikke tror på absolutt alt?

Eller tro, men med tvil?

Høres dumt ut kanskje..men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man tro selv om man ikke tror på absolutt alt?

Eller tro, men med tvil?

Høres dumt ut kanskje..men men..

Ja det går an.

En plass må man jo i hvert fall begynne. Å skulle tro er en vanskelig ting som man må "jobbe" med. Man kan ikke plutselig en dag starte å tro på alt innenfor en religion, eller forstå alt. Skal man ha en tro som betyr noe, som er ekte, må man kjenne i sitt eget hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...