Gå til innhold

vet ikke hva jeg tror på gud eller ikke

Anbefalte innlegg

Gjest humanist eller kanskje ikke?
Skrevet

Etter å lenge ha tenkt å melde meg ut av statskirken pga jeg ikke tror på noen Gud, er jeg ikke så sikker likevel.

Jeg er døpt og konfirmert, 20 år, og har slitt psykisk i mange år. Sluttet vel å tro etter jeg var konfirmert antar jeg. Det føltes ikke riktig for meg. Gud ble for fjernt og urealistisk.

Det føles slik enda. Men samtidig, tar jeg med selv i å synes det kunne vært trygt og godt å ha en tro. Det virker fint og samholdet blant virker godt. Kanskje jeg særlig blir påvirket nå av julen og at det kunne vært fint å tro på bibelen og dens fortellinger. Har aldri vært veldig kristen, men hatt en barnetro.

Hvordan kan jeg finne ut hva jeg egentlig tror?

Gjest har barnetroen
Skrevet

Jeg synes det er fint å tro. Du kan jo godt bruke lang tid på å finne ut hva du evt. tror på... Jeg synes det hadde være litt merkelig om alt ble til uten at en kraft (Gud) sto bak..

Skrevet

Hei,

Hvorvidt du "tror på Gud" avhenger vel om du virkelig tror på at Jesus ble født av en jomfru (uten noen Josef), at døde kan gjenoppstå, og at det finnes en eller annen gude-skikkelse som lar store deler av verdens befolkning sulte ihjel.

Gud eksisterer vel ikke "mer" fordi om du synes det er "hyggelig" å ha barnetroen som en mental "sutteklut"? Det er da ikke det som avgjør om det som står i Bibelen er sant?

Med vennlig hilsen

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Hei,

Hvorvidt du "tror på Gud" avhenger vel om du virkelig tror på at Jesus ble født av en jomfru (uten noen Josef), at døde kan gjenoppstå, og at det finnes en eller annen gude-skikkelse som lar store deler av verdens befolkning sulte ihjel.

Gud eksisterer vel ikke "mer" fordi om du synes det er "hyggelig" å ha barnetroen som en mental "sutteklut"? Det er da ikke det som avgjør om det som står i Bibelen er sant?

Med vennlig hilsen

du vrøvler, Sør. Blander sammne. Men jeg er for trøtt til å gå i dybden på dette..

med vennlig hilsen

Skrevet

du vrøvler, Sør. Blander sammne. Men jeg er for trøtt til å gå i dybden på dette..

med vennlig hilsen

Nei, jeg vrøvler selvsagt ikke.

Hvorvidt en "gud" virkelig eksisterer (mer virkelig enn det julenissen også eksisterer) er åpenbart ikke avhengig av om det er behagelig å ha ham der.

Med vennlig hilsen

Gjest hva er det for noe da?
Skrevet

Les om unitarisme...

Kan du fortelle litt kort om det?

Fant ikke så mye informasjon...

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Er nok ikke helt enig med deg der...Du kan tro på Gud selv om du ikke tror på det som står i bibelen...

Skrevet

Er nok ikke helt enig med deg der...Du kan tro på Gud selv om du ikke tror på det som står i bibelen...

Greit, men da tror du ikke på den kristne guden. Eller, da er du ikke kristen.

Selvsagt kan man tro på Gud/Allah, og tro på Koranen (eller annet) også.

Poenget mitt var dog at hvorvidt guden du tror på eksisterer eller ei, er ikke avhengig av om man *tror* på ham/henne.

Med vennlig hilsen

Gjest unitarisme
Skrevet

Kan du fortelle litt kort om det?

Fant ikke så mye informasjon...

Er ikke så veldig sikker selv. Søk på det på google. Men det er hvertfall de som innførte homofilt ekteskap i USA. Og etter det jeg har fortstått, er det meget tolerante... man kan nesten tro på hva man vil

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...