Gå til innhold

Elektrisk, radiator-ovn og brannfare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en slik ovn (ikke veggfast). For en tid tilbake husker jeg det var oppe i media at slike ovner kunne være svært brannfarlige da termostaten kunne bli ødelagt. Jeg synes også å huske at branntilsynet(?) mente at 12 av fjorårets privathusbranner startet nettopp pga disse ovnene.

Elektrikermannen min synes dette høres litt tullete ut, så jeg begynner å lure på om jeg har drømt hele greia ;o)

Noen som kan komme med noen dokumentasjon, eller har jeg rodd meg lagt ut på viddene??

Skrevet

Mener du oljefylte ovner?

Jeg vil tippe at det er en fare for brann hvis termostaten går, men hvor stor faren er er vanskelig å bedømme.

Uansett vil jeg tippe at det er større fare for brann pga ødelagt ledning (fordi den slenger rundt) eller hvis dere bruker skjøteledning eller lignende.

Det beste er vegg-monterte ovner.

Med vennlig hilsen

thuva1365380402
Skrevet

Jeg har også hørt at disse ovnene kan være brannfarlige. Min svigerinne fortalte at disse ovnene kunne sprekke og da rant det jo ut olje som gjorde at det kunne være brannfarlig.

Jeg har ikke hørt dette i nyhetene selv, men har blitt litt mer skeptisk til disse ovnene. Prøver nå å ikke ha de på når vi ikke er tilstede i huset.

Skrevet

Mener du oljefylte ovner?

Jeg vil tippe at det er en fare for brann hvis termostaten går, men hvor stor faren er er vanskelig å bedømme.

Uansett vil jeg tippe at det er større fare for brann pga ødelagt ledning (fordi den slenger rundt) eller hvis dere bruker skjøteledning eller lignende.

Det beste er vegg-monterte ovner.

Med vennlig hilsen

Takk for svar! Da dropper jeg iallefall radiatoren på natta og når vi ikke er hjemme. Hadde tenkt å ha den på soverommet til minsten om natta, men kjøper nok heller en veggovn :-/

Skrevet

Jeg har også hørt at disse ovnene kan være brannfarlige. Min svigerinne fortalte at disse ovnene kunne sprekke og da rant det jo ut olje som gjorde at det kunne være brannfarlig.

Jeg har ikke hørt dette i nyhetene selv, men har blitt litt mer skeptisk til disse ovnene. Prøver nå å ikke ha de på når vi ikke er tilstede i huset.

Takk for svar!

Da har jeg noe å slå i bordet med for mannen i huset. Han tror det er jeg som er overhysterisk ;o)

Vi har den også bare på når vi er hjemme og slår den også av om natta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...